donderdag 19 maart 2015

Zoete aardappelontwikkeling en alle soorten zaailingen

De zoete aardappel die ik in een bakje aarde gelegd heb doet het heel goed. Er zit inmiddels zoveel blad aan dat ik het aandurf of de uitlopers eraf te halen. Volgens instructies die ik op internet vind moet ik ze in water zetten en laten wortelen. Bij de grootste uitlopers doe ik dat ook. Er zijn echter ook een aantal met heel korte steeltjes bij. Die zet ik meteen in de stekaarde. Ook zijn erbij die al een klein worteltje hebben, die gaan dus ook meteen de aarde in. Je kunt aan het blad al goed zien dat het familie van de winde is.



Op de tuin komen de raapstelen, mizuna's en rucola's al mooi op. Ik ben benieuwd wanneer ik kan oogsten. Met een beetje zon zal dat niet lang meer duren.


Ook de frambozen komen eens kijken. De eerste blaadjes piepen door de dikke laag compost heen die ik ze gegeven heb.


Op de vensterbank op een koele slaapkamer wordt het langzamerhand dringen. Bakjes met allerlei zaden in diverse kiemstadia staan in het licht en de zon.


Voor de knolselderij had ik in januari zaadmatjes gemaakt. Zie blog van januari. Die heb ik een week of twee geleden in bakjes gedaan. En nu zie ik dat de dotjes bloemlijm aan het schimmelen gaan. Het ziet er niet zo fris uit en ik ben benieuwd of de zaden op deze manier nog wel zullen kiemen. Voor de zekerheid zaai ik opnieuw, maar ik laat het bakje staan. De komende weken zal blijken of deze zaaimatjes binnen wel kunnen. Op de tuin heb ik diverse wortellinten gelegd. Ook even afwachten wat dit gaat doen.


Afgelopen zaterdag hebben we met de buurt ons speelveldje een voorjaarsbeurt gegeven. Dit speelveldje hebben we zelf ontworpen en ook de uitvoering was in eigen handen. Met de buurt hebben we het nu voor het tweede jaar zelf in onderhoud. We hebben volop gesnoeid, gewied en geharkt. Ook de graskanten zijn weer netjes strak.
Naast het met elkaar samenwerken werd er natuurlijk ook koffie gedronken en werden alle nieuwtjes uitgewisseld. Heel verbindend zo'n speelveldje!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten