maandag 12 januari 2015

Januarioogst

Al een paar weken ben ik niet op de tuin geweest. Tijd om eens te kijken of de stormvlagen mijn kas      (2x3 m) heel gelaten hebben. Dat blijkt gelukkig zo te zijn.
Er is nog een en ander te oogsten: prei, groenlof, veldsla en pastinaken. De pastinaken zitten goed vast met hun lange penwortels en als ik met de spitriek diep de grond in ga hoor ik een soppig geluid. Het grondwater staat hoog na de overvloedige regen.

Twee van de pastinaken zien er wat aangetast uit. Daar maak in bij thuiskomst meteen een lekker lunchsoepje van. Ik vind de kruidige lucht van de pastinaken heerlijk en ben benieuwd hoe ze, nu er wat vorst geweest is, zullen smaken.
Pastinaaksoep:
Een uitje fruiten met peper, mosterdzaadjes en komijn. De schoongemaakte en in stukken gesneden pastinaak erbij, wat bouillonpoeder naar smaak en water natuurlijk. Als het gaar is doe ik er nog een handje peterselie (uit de vriezer) bij. Pureren met de staafmixer en klaar is de soep. Een scheutje kokosroom/sojaroom en een lepeltje tapenade toevoegen omdat het oog ook wat wil.
De soep smaakte duidelijk zoeter dan voor de vorst. Lekker!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten