donderdag 2 april 2015

Storm en raapstelen.

Ook hier stormde het flink. Gelukkig had ik de ramen van mijn kas op de tuin dichtgedaan. Al zijn de meningen hierover verdeeld. Sommigen zeggen dat de ramen altijd een stukje open moeten blijven zodat de wind door je kas heen kan. In ieder geval is hij rechtop gebleven. Alleen mijn gereedschapskist is omgewaaid. Een aardige medetuinder heeft hem weer rechtop gezet en gestut. Mij zou het niet gelukt zijn hem rechtiop te zetten want hij is loeizwaar. Dus; bedankt!
Ook mijn pompoenenrek heeft het niet overleefd. Maar dat valt te repareren.



Gelukkig heb ik flinke stoeptegels op mijn tunneltjes gelegd. De eronder gezaaide bietjes hebben geen last gehad van de storm.


Uit de kas oogste ik mijn eerste maaltje raapstelen waar ik een heerlijk ovenschoteltje mee maakte.


Tijdens de storm heb ik mijn tomatenzaailingen verspeend. Ze zagen er eigenlijk niet echt florissant uit maar ik dacht dat iets meer ruimte wel goed voor ze zou zijn. Dit jaar had ik voor het eerst van die turfpotjes gebruikt. Deze beschimmelden nogal dus ik dacht dat ik teveel water gaf. Toen ik de plantjes eruit haalde was de aarde onderin echter droog. Dit alles zal de tomaten niet echt goed gedaan hebben. Ik denk dat ik toch meer opheb met de gewone plastic plantenpotjes ; ).
Na het verspenen heb ik nu vijf soorten in mijn muurkasje in de achtertuin gezet.
Matina, millefleurs, trostomaatjes, romatomaten en ossenhart. Zo heb ik van vroeg tot laat en van gele minitomaatjes tot grote soeptomaten. Als het verder goed met ze gaat natuurlijk!
Dit jaar heb ik ook netjes in elk potje een plantenstokje gezet met de naam erop. Andere jaren was ik daar wat makkelijk in maar dan had ik in de loop van het seizoen vaak geen idee meer welke plant het was (totdat er tomaten aankwamen ; ))



Opzij van ons huis heb ik twee kleine vruchtenleiboompjes. Een Elstarappel en een perzik. Tot mijn verrassing bloeit de perzik. Gewoon door kou, regen en storm heen. Gewoon gestaag doorgaan. Ik vond het een echte oppepper.


Het IVN, waar ik actief lid van ben, gaat deelnemen aan een duurzaamheidsmarkt. Hoe maak je dan zaken als regenwater opvangen, compost maken, diervriendelijk tuinieren en dergelijke zichtbaar. Alleen folders is niet zo interessant.
Ik heb een wormenbak gevuld met aarde, kleingemaakte schillen en een paar wormen om het proces van composteren te laten zien.
De laagjes verschillend gekleurde grond laten over een paar weken zien hoe de wormen de boel omwerken. Nu staat de bak in het donker en zal ik af en toe kijken hoe het ervoor staat en wat schillen toevoegen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten