donderdag 23 april 2015

Droog.

Mede door de harde wind droogt het op de tuin snel uit. Was het een paar weken geleden nog een modderboeltje, nu moet ik echt gaan gieten. Vooral net geplante en gezaaide gewassen hebben dit nodig.
En natuurlijk gaat het met de felle zon in de kas ook snel uitdrogen.
Ik zet gevulde gieters in de kas en het water daarin is dan lekker opgewarmd. Dat vinden met name de kasplanten lekkerder dan zo'n koude scheut.


Ton heeft van oude pallets een kastje/werkblad voor me gemaakt waar ik erg blij mee ben. Ik kan er al mijn emmertjes met mest en dergelijke in op bergen. Sowieso ben ik dit jaar ongekend ordelijk op de tuin.
Rechtsonder de raapstelen/mizuna en rucola die door de warmte beginnen te schieten. Dus nog maar eens raapsteelstamppot eten. Met eitjes van onze kipjes en zelfgemaakt komkommer zoetzuur van vorig jaar. Genieten van simpele dingen!

De brandnetels die ik vorige week in een emmer water gezet heb zijn al behoorlijk verteerd. Het stinkt nog niet echt gruwelijk maar ik vind het rijp om uit te gieten. Wel eerst verdunnen. Alle planten krijgen een beetje en de drab die overblijft drapeer ik bij de worteltjes en de sugar snaps.


 Vorig jaar had ik wilde rucola. Dit werden best forse planten en het mooie was dat ik er van kon blijven plukken waarna ze telkens weer opnieuw uitliepen. Ook gingen ze pas laat bloeien. Het zou een vaste plant zijn. Ik zie daar nog niet veel van terugkomen maar ik zie wel wat zaailingen. Eerst weet ik het niet zeker maar als ik een blaadje proef is het onmiskenbaar rucola. Hij mag blijven staan.


In de uien zie ik een bloemknop en normaal gesproken is dat niet de bedoeling. Dit zijn echter boomuitjes en die horen bloemknoppen te krijgen. Daaruit groeien weer kleine uitjes.


Ook de tuinbonen krijgen bloemknoppen. Ik zie ook mieren in de planten. Toch niet nu al zwarte luis in aantocht?! Hopelijk geeft de scheut brandnetelgier weer nieuwe weerstand.


Ik plant een paar koolrabiplanten uit. Ik verwen ze met compost en mest en geef ook nog wat brandnetelgier. Zo moeten ze toch staan te jubelen. Koolrabi is zo lekker voor al het beestenspul dat langskomt op de tuin dat ik een net omheen span. Niet denken: 'het zal wel meevallen'. Gewoon doen!



Aan het eind van de ochtend heb ik alles geschoffeld en ligt de tuin er weer strak bij. Voor mijn doen dan. Ik sla toch ook wat akkerviooltjes, blaartrekkende boterbloem en wat-zou-dit-voor-plantje-zijn zaailingen over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten