vrijdag 12 juni 2015

Voorspoed.

Denkend aan een titel voor deze aflevering en kijkend naar de bijpassende foto's kon ik alleen maar op 'voorspoed' komen. want wat gaat het allemaal goed op de tuin. Afgelopen week een flinke onweersbui met de nodige milimeters regen en daarna weer lekker warm.

De bieten worden dikker en dikker. Dit zijn de chioggia's die ik in maart onder een tunneltje gezaaid heb. Af en toe hield ik mijn hart vast met de koude nachten maar ze hebben het toch maar mooi gered. Volgende week zijn ze vast panklaar. Na de foto heb ik ze weer  met aarde toegedekt, daar houden bietjes van.


Chioggia

De bolcourgette heeft zijn eerste bloem. Bij courgettes heb je mannelijke en vrouwelijke bloemen en uitgroei tot courgette vindt alleen plaats na bevruchting. Hmmm, ik vraag me af of er wel al mannelijke bloemen zover zijn aan deze plant. Ik zit er natuurlijk niet de hele dag naast dus ik wacht maar af of dit een echt bolcourgetje gaan worden

courgettebloem

Achter de capucijnerhaag heb ik een rijtje quinoa gezaaid. Ik eet het wel eens en het lijkt me leuk om te ervaren hoe dit gewas groeit. Er komt van alles op, alleen herken ik daartussen geen 'vreemde' kiemblaadjes. De melde herken ik goed dus die trek ik er maar tussenuit. Een week later is het nog steeds een strookje onkruid en dus schoffel ik de boel maar weg. Volgend jaar ga ik het maar eerst voorzaaien zodat ik de jonkies kan herkennen.


De komkommerplanten in de kas hebben het even moeilijk gehad. De groei stond stil. Ik denk dat het toch nog wat koud voor ze was. Nu begint er langzaamaan groei in te komen. De tomaten echter gaan prima. De soort 'millefleurs' doet zijn naam eer aan.

tomaat  Millefleurs

En deze is, de Coeur du Boeuf 

De venkelplantjes hebben het een beetje moeilijk gehad. Luizen hadden het op hen gemunt. Het tere loof kon nog niet veel hebben dus ik heb de plantjes met goed stinkende gier besproeid. Één plantje heeft het niet gered maar anderen staan er weer tiptop bij. De venkelvorm begint al een beetje zichtbaar te worden.


venkel Fino

Naast al het kleine spul is er ook van alles te oogsten. Tuinbonen, die ik erg lekker blijk te vinden. Had ik niet gedacht. Ook de sugar snaps gaan als een speer. Ik heb zelfs al wat in de vriezer liggen. Een minuutje blancheren, snel afkoelen, drogen en hups, de vriezer in. En zoals je ziet zijn er ook steeds meer rijpe aardbeien.

sugar snaps Sprint en aardbeien

Er is een lupinesoort waarvan de zaden als eiwitbron gebruikt worden. Het is de gele lupine. Ik had enkele zaden en daaruit zijn nu twee mooie planten en een zieligerd gegroeid. Voor dit jaar zal de oogst aan zaden te klein zijn om iets mee te doen maar volgend jaar kan ik vast een hele rij zaaien. ondertussen zijn het gewoon hele mooie bloemen.


Er zijn weinig bloemen zo blauw als de Juffertjes in het Groen. Deels spontaan uitgezaaid in mijn tuin en deels nieuw zaaigoed van dit jaar. Die nieuwe bloemen zijn reusachtig groot.


De geschoten pastinaak krijgt zijn karakteristieke  bloemschermen. Daar komt vast genoeg zaad vanaf voor volgend jaar.


Dit jaar heb ik voor het eerst zwarte bessen en terwijl ik in het oerwoud van sugar snaps aan het peulen oogsten ben, zit ik ineens met mijn neus bovenop dit takje. Eerst dringt het niet tot me door, gericht als ik ben op dikke peulen. Maar dan zie ik ze ineens, verhip! Weer een fruitoogst erbij. Bijna dan.
  

Bijna alle tuinafval gaat mijn compostcontainer in. Geen wortelstokken en ook geen zaden want dan zou ik volgend jaar allen maar meer onkruid zaaien. De grote bladeren van broccoli hak ik met een oud koksmes in stukken. Daarna husselen zodat ik zuurstof in de bak breng en dan weer weken laten rusten.



Grappig, dat woord 'rusten' want als er één ding op de tuin voorlopig niet aan de orde is, is het rusten : )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten