donderdag 4 juni 2015

Groeispurt

Na de regen en met de heerlijke temperatuur van de afgelopen dagen groeit alles in de tuin als kool. Zelfs de kolen, en die doen het bij mij meestal wat minder goed. Zo heb ik besloten geen broccoli meer te zaaien, het wordt gewoon niks hiermee. De spitskool mag blijven. Deze begint zijn karakteristieke vorm te krijgen.

Spitskool

Bolcourgette, een soort met kleine  bolvormige courgettes krijgt zichtbare vruchtbeginsels. Ik ben dol op courgette omdat je er allerlei smaken aan kunt geven en je het dus in veel gerechten kunt gebruiken. Ik heb vorige week ook een soort gezaaid (table gold) die je kunt bewaren, net als bv pompoenen.
Daarnaast heeft ook de gewone groene courgette al een plekje op de tuin gekregen.

Bolcourgette

Ook koolrabi begint een bol te vormen.

Koolrabi

De aardappelplanten rijzen de pan uit. Ik moet ondanks de regen toch water geven want veel water loopt gewoon langs het blad buiten de pot. Gelukkig zorgt het blad ook voor schaduw, waardoor er weer minder verdamping is.

aardappel lady Christl

De capucijnerhaag is een bloemenzee en de eerste peultjes zijn zichtbaar. Voor er capucijners in zitten zal nog wel even duren. Maar voorlopig hebben we nog sugar snaps waar we nu om de paar dagen van kunnen plukken. Een keer had ik zelfs al een half pond sugar snaps!

Capucijners Blauwschokkers
De aardbeien doen het prima. Door de regen zijn ze wel wat kwetsbaar voor rot maar nu de zon schijnt zal het stro wel snel opdrogen. Ik ben benieuwd of ik net zo veel jam zal kunnen maken als vorig jaar. Dat was dan ook een topjaar voor aardbeien.


De sla is plukrijp en samen met enkele tuinbonen, sugar snaps, rucola, de laatste broccolischeuten en wat kruiden als peterselie heb ik voor mijn gevoel al een enorme oogst waar ik een lekkere salade van maak.


Een bijzondere plant op mijn tuin is de oerprei. Dit is een preisoort die zichzelf vermeerdert. Een paar jaar geleden las ik erover en heb toen bolletjes besteld. Die lijken op plantuitjes en plant je op dezelfde manier maar wel al in het najaar. Echter in plaats van ronde, holle stengels krijgen deze planten preiblad. Het blijven redelijk bescheiden preistengels die in hun groeiperiode allemaal kleine ondergrondse broedbolletjes krijgen die ook weer uitlopen. Tijdens de groei kun je gewoon wat blad afknippen of hier en daar een prei eruit halen. Als je plantgoed over wil houden moet je er wel een paar laten staan. In de herfst sterft het blad af en kun je de ondergrondse bollen opgraven. Die bestaan dan uit een kluit bolletjes die je weer uit kunt planten.
Wil je meer weten over oerprei dan kun je kijken op de site van plantaardig.com, daar wordt het uitvoerig beschreven.

 Oerprei

Een andere bijzondere plant is de olijfkomkommer. De plant is nu nog klein maar het schijnt een enorme groeier te zijn dus ik heb er echt maar eentje geplant. De komkommers zijn klein en zoals de naam al zegt, olijfvormig. Ik heb gelezen dat de kleine vruchten het lekkerst zijn en dat ze hol worden als je ze groter laat worden. Eerst nog maar een eindje groeien en bloeien en dan zullen we wel zien wat het wordt.

Olijfkomkommer

De snijbietplantjes beginnen zich te verdringen in de rij. Ik laat een plantje staan en haal de twee volgende eruit. Dat is oogstend uitdunnen. Zo van het land in de pan werd het de eerste verse snijbietsoep.

Snijbiet

Snijbietsoep recept.
Een kleingesneden ui fruiten. Lekker wat kerrie erbij doen en even meebakken. De gewassen en eventueel gesneden snijbiet toevoegen en water erbij doen. Een handje gemalen kokos bij de soep doen. Zout, peper, bouillonpoeder toevoegen. Het geheel een paar minuten koken. Oudere snijbiet iets langer laten koken.
Pureren met de staafmixer en dan de soep versieren met een scheutje room.

Een van de beste vriendjes van de tuin komt me bezoeken. Het is de larve van het lieveheersbeestje. Dit vriendje doet zich te goed aan luizen en die hebben, ondanks het gieren met brandnetelgier, toch hier en daar toegeslagen. Fijn dat hij of zij me komt helpen.Ik zet hem dan ook bij de aangetaste venkelplantjes.

Larve van het lieveheersbeestje

Als ik de foto's van dit blog zie lijkt het of groen de enige kleur is in mijn tuin. De bloemen zijn echter goed vertegenwoordigd. De goudsbloemen zijn één reuzenboeket. En als je ziet hoeveel zaden elke bloem produceert dan snap je dat ik, ondanks de schoonheid van de zaden, de meeste uitgebloeide bloemen verwijder.

  Goudsbloemen

Uitgebloeide goudsbloem

Slaapmutsjes in allerlei kleuren. Deze is bijna zijn mutsje kwijt.

Slaapmutsje

En ook de zelfgekweekte Afrikaantjes komen in bloei.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten