donderdag 28 mei 2015

Delen

Op het volkstuincomplex wordt het steeds drukker. Er worden zakken vol spinazie weggesleept en iedereen is druk met planten en zaaien. Naar goed tuindersgebruik wordt wat je teveel hebt aan medetuinders aangeboden. Ik heb tomaten-, courgette-, zoete aardappel- en pompoenplanten over en bied die her en der aan. Gelukkig worden ze dankbaar aangenomen want mijn tuin raakt zo langzamerhand overvol. Ik ben echt de gaatjes aan het vullen.
Zelf heb ik bonenzaden gekregen en een hele zak vol heerlijke snijsla en van mijn buurman een bos koriander. Van weer een ander krijg ik zelfs al een komkommer. Ongelooflijk om die nu al zo groot te hebben. Ik dacht dat ik vroeg was met voorzaaien maar blijkbaar kan het nóg eerder.
Ik geniet van dit geven en ontvangen.


De zoete aardappel gaat de grond in. Eigenlijk had ik de blauwe bak (het is de bovenkant van de aardappelton, er zit dus geen bodem in) willen vullen met aarde en compost en hem daar in zetten. Maar dat was ik vergeten. Nu heb ik hem er maar gewoon omheen gezet. Ik zie wel of ik het zo laat. Ik ieder geval is de plant op deze manier afdoende beschermd.

 zoete aardappel

Ook de knolselderij wordt uitgeplant. Ik ben dol op deze groente. Je kunt ze heel goed bewaren en het past bij zoveel winterse gerechten dat ik er niet gauw teveel van heb.
Het worden forse planten dus je moet ze de ruimte geven. Ook houden ze van bemeste grond. Ze krijgen daarom naast de compost waarin ik ze plant ook nog een scheut 'mestwater'. Hiervan heb ik steeds een voorraadje klaarstaan. Ik doe een paar scheppen koemestkorrels in een emmer en vul bij met water. De korrels lossen langzaam op en de planten kunnen de voedingsstoffen dan beter opnemen. Tenminste.....dat wordt beweerd. Ik vind het best logisch want eer die droge korrels eens uit elkaar vallen, daar gaan weken overheen.

knolselderij

De pompoenplanten (Butternut, Uchiki Kuri en groene Hokaido) en de olijfkomkommer zijn ook groot genoeg om te planten. Omdat het nog steeds te koud is voor de tijd van het jaar is het een gok of ze zullen aanslaan. Daarom houd ik nog een paar potjes in reserve.

pompoen

Bij de aardbeien zie ik er een met een roze blosje. Dus moet er nú een net overheen. Ik heb nog een nieuw net liggen en ik kijk niet naar de afmetingen maar ga ervan uit dat het wel zal passen. Nou, dat viel tegen. Het werd passen en meten maar uiteindelijk zat het strak over het aardbeienbed.
Elk jaar overkomt het me weer dat er een merel vast komt te zitten in het net en dat vind ik heel vervelend. Ik heb er daarom maar een paar ontsnappingsgaten in gehouden. Hopelijk gaan ze die niet gebruiken om door naar binnen te komen.


Een paar dagen later kan ik die eerste aardbei plukken. Wat een joekel! En lekker dat-ie is!



De knofloken beginnen een beetje geel te worden. Dat kan best want ik heb ze in oktober al geplant. Thuis is de knoflook op dus ik trek er maar eens eentje uit. Er zit een bol aan. Nou ja, het is meer een bolletje. De rest laat ik nog maar even staan wellicht worden ze nog wat dikker.

knoflook

Al een paar weken kijk ik vol ongeduld uit naar de vlier. Wanneer gaat-ie nou bloeien? De afgelopen week zie ik ineens de schermen. Prachtig! En ze ruiken heerlijk. Zodra ik onderweg de geur ruik zoek ik waar de struik staat. Zo kun je een hoop lol hebben op de fiets : )
Van de bloesems kun je vlierbloesemsiroop maken. Maar ik denk dat ik dit jaar wacht op de bessen. Daar kun je ook de lekkerste dingen mee maken.

vlierbloesem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten