donderdag 21 mei 2015

Na regen.....

De volkstuin waar ik tuinier ligt op zandgrond. Daar was de aarde al weer droog, terwijl ik toch het gevoel had dat het net geregend had. Met de zon en harde wind droogt de grond blijkbaar snel uit. Heerlijk dus dat er 8 mm regen gevallen is.
Van het weekend heb ik úren op de tuin gewerkt. Alles gewied en bonen en tomaten uitgeplant.


Ook heb ik nog wat loopplanken gekregen. Die zorgen ervoor dat ik niet overal tussen de planten ga staan en de grond vasttrap. De planken zijn smal maar precies breed genoeg voor mij om op te staan. Gelukkig heb ik kleine voeten : )
Vandaag ben ik alleen gaan oogsten. Het is wonderlijk om te zien wat zo'n bui een groeispurt oplevert bij de jonge planten.

 Bieten en uien

Bonen, tuinbonen en een schietende groenlof

Als ik bij de sugar snaps kijk zie ik dat er al peulen aan zitten. Wel zes die al oogstbaar zijn! Ik schrik er een beetje van. Uit ervaring weet ik dat als het eenmaal begint, ik om de dag moet plukken anders zijn het er zo veel dat ik ze niet meer weggewerkt krijg. Dat klinkt als een straf maar het is vooral enorm genieten. Dit jaar zal ik proberen om ze niet te dik te oogsten, dan zijn er ook minder draden aan de peulen.

Sugar snaps

De tuinbonen zien er goed uit. De toppen heb ik er al uit gehaald. Dit om de zwarte bonenluis te ontmoedigen. Ik was net op tijd, een paar luizen hadden al een enkel topje gevonden. 
Ik las dat je die toppen kunt eten. Even stoven zou genoeg zijn. Dat heb ik uitgeprobeerd en het is inderdaad heel smakelijk. Vier bonen lijken me groot genoeg. Geen idee hoe dik de boontjes zullen zijn.


De bonen die ik vorige week plantte beginnen aan hun eerste winding om de stokken. En dat gaat zomaar vanzelf. Ook hier zie ik her en der wat zwarte luizen. Even wegvegen dan maar.

stokbonen

Sla en melde kleuren prachtig bij elkaar.

Veel wortels zal ik dit jaar niet oogsten. Dit kleine stukje is het enige rijtje dat goed opgekomen is. Ik geloof dat dit roze peen moet worden. Het zullen zo'n tien plantjes zijn. Her en der in de rij staat nog een wortel en dat was het dan. Nou ja, dan heb ik weer meer plek voor de knolselderij die staat te wachten om uitgeplant te worden.
 
worteltjes 

Naast oogst om nu op te eten denk ik ook aan de toekomst. Groenlof, pastinaak en snijbiet staan te schieten. Ik laat ze bloeien en daarna oogst ik het zaad zodat ik volgend jaar weer kan zaaien. Naast nuttig zijn ze ook nog eens prachtig om te zien.

 Schietende snijbiet

Schietende pastinaak

Doordat ik spontaan uitgezaaide slaapmutsjes, korenbloemen, juffertjes in het groen, goudsbloemen, borage,  enzovoort, laat staan wordt het steeds kleuriger op de tuin. Ik zou wat kunnen plukken en thuis in een vaas zetten maar buiten vind ik ze toch het allermooist.



Voor 's avonds snij ik wat raapstelen en melde en ga naar huis om een lekkere oogstlunch te maken.

Salade met twee kleine roosjes broccoli, zes sugar snaps, iets te jong geoogste tuinboontjes (die ieniemienie lichtgroene boontjes), sla, rucola en peterselie. Genieten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten