donderdag 24 september 2015

Nazomeroogst

Na een lange zomer van met veel plezier tuinieren, had ik de laatste weken last van tuinmoeheid. Al is de vele regen ook wel een spelbreker geweest. Maar deze week ben ik weer eens lekker tekeer gegaan.
Met als resultaat een kruiwagen vol groente.


Voordat dit allemaal geoogst was moest ik echter flink de handen uit de mouwen steken.
Eerst was het pompoenenrek aan de beurt. De laatste pompoenen eraf halen en vervolgens de nu toch wel armetierige overblijfselen in stukken knippen en onder het rek ophopen. Daar kan het tot compost verteren. Ook is de aarde op deze manier bedekt. Bij zandgrond belangrijk om uitspoelen te voorkomen.


Van de pompoensoorten, groene Hokaido en Butternut had ik zelf zaden geoogst. Nu las ik dat je pompoenen en courgettes niet voortdurend van eigen zaad kunt kweken. De planten gaan dan terug naar hun oude vorm, waaronder giftige soorten kunnen voorkomen. 't Is maar dat je het weet.
Nog even een aanvulling op het bovenstaande.
Pompoenen en courgettes kunnen bevrucht worden door sierkalebassen. Dat maakt niet uit voor dat jaar. Wanneer je de zaden van die vruchten het jaar daarna gebruikt zijn de vruchten niet meer geschikt voor consumptie. Maar de smaak zou dan zo bitter moeten zijn dat je ze vanzelf niet opeet.
Natuurlijk moeten we uitkijken wat we doen maar ons bang laten maken is nou ook weer niet nodig. 
http://www.npowetenschap.nl/site/artikel/Hoe-kan-een-onbespoten-courgette-iemand-vergiftigen/7346 


De wintercourgettes Table Gold zien er ook niet meer zo fantastisch uit. Toch laat ik de planten nog even staan. Er zitten nog een paar kleine courgetjes aan. Wie weet wordt het nog wat.
De grootsten haal ik er af. Thuis leg ik ze in de vensterbank om de bleekste kant nog een beetje bij te laten kleuren.


De komkommers hebben toch nog volgroeide vruchten. Had ik eigenlijk niet meer op gerekend met al het bruin/grijze blad dat er aan de planten zit.
Onder de komkommers een emmertje droogbonen. Thuis heb ik al porties gedroogde bonen in de vriezer gehad. Dit ter bestrijding van de bonenkever.


De olijfkomkommer doet het nog steeds geweldig goed. Ik kan er bakken komkommers vanaf halen. Goed om uit te delen.
De vruchten beginnen nu te rijpen en de zaden kleuren van groen naar donkerbruin.


De oerpreien die afgestorven waren komen weer op. Ik had de bolletjes al kunnen oogsten en laten drogen. Dan had ik ze in oktober weer uit kunnen planten. Nu neemt de natuur het van me over. Ik ben gewend om vruchtwisseling toe te passen, om ziektes te voorkomen. Dat gebeurt nu niet, ze komen op dezelfde plek weer op. Dit stukje ga ik laten staan. Een ander rijtje ga ik wel nog oogsten en drogen en uitplanten om later op een andere plek uit te planten. Zo kan ik vergelijken.


Er staan nog een paar koolrabi's. Ze zijn inmiddels lekker dik. Daar ga ik volgende week aan beginnen.


Ondanks de regen en het feit dat de zomer toch echt voorbij is ziet  de tuin er, wat mij betreft, nog prima uit. Het groen van vogelmuur dat flink uitbreidt helpt ook mee : )



2 opmerkingen:

  1. leuk he de herfst in de tuin, jouw tuin ziet er tenminste nog leuk uit, dan al die kale grond van andere tuinen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het wordt wel wat rommelig maar een strakke tuin heb ik sowieso al nooit : )

    BeantwoordenVerwijderen