dinsdag 16 augustus 2016

Tuinkadootjes

Mijn tuin ervaar ik al een poosje als een voortdurend kadootjesfeest met steeds weer nieuwe traktaties.
Nu zijn het weer de tomaten die de afgelopen zonnige dagen voorspoedig rijpen. Vooral de soort Tigerella (rechtsonder op de foto) geeft veel vruchten. Ze hebben een tamelijk zachte schil en zijn heel sappig en lekker om zo te eten. De gele peertomaatjes, de soort Ildi (midden rechts op de foto), zijn weer meer geschikt voor de soep. Ze zijn zacht en tamelijk melig en om zo te eten vind ik ze niet zo lekker. 


Een deel van de tomaten gaat de soep in en andere gaan in een lunchsalade. Deze vond ik een feest voor het oog. Met; sla, geraspte wortel, Tigerella  en Millefleur tomaten, sojaboontjes Edamame Black Pearl, peterselie. Alleen de cashewnoten mis ik nog op de tuin ; ).


Aan droogbonen heb je eigenlijk geen werk tijdens de groei. Een beetje leiden en wat onkruid wieden meer is het niet. En wat een plezier geven ze. Eerst prachtige bloemen en daarna steeds dikkere peulen die een rijke oogst voorspellen.
Als ik een beetje oppervlakkig kijk lijken ze nog niet te drogen maar ook hier doet de zon haar werk. De peulen beginnen toch te verkleuren en er kan zelfs al wat geplukt worden.

 
 Veense vroege witte snijboon. Kleine witte boontjes, ingepakt in enorme peulen.Voor deze is het duidelijk te laat om als snijboon te eten.


Rechtsboven witte bonen Emergo, en met de klok mee Borlottibonen Lingua Di Fuoco, Veense vroege witte snijboon, boerentenen, paars/zwarte Lady Di

De laatst geplante courgette (3 juli) doet het! Het is de eerste courgetteplant dit jaar die echt mooie grote bladeren maakt, veel bloemen en ook vruchten krijgt. De andere courgetteplanten steken daar nogal mager bij af. Ik krijg het echter nog niet over mijn hart om ze eruit te gooien. Ze bloeien wel en ook met vrouwelijke bloemen dus in principe zouden er nog vruchten aan moeten kunnen komen. In ieder geval hebben de bijen en hommels er plezier van. Ik geef ze nog een kans, het zonnige weer zal ze vast goed doen.


 Tot afgelopen week deed de watermeloenplant het heel goed. Er zijn nu twee watermeloentjes die beiden groeiden. Tot mijn schrik ziet de plant er met slap hangend blad  ineens bijzonder treurig uit. Is het te warm? Zijn de nachten te koud geweest? Ik weet het niet. Ik zie dat het ene watermeloentje een beetje minder stevig is. De andere ziet er (nog?) goed uit. Een compostzak gebruik ik als steuntje om de meloentjes op te laten rusten en verder is het afwachten.
Spannend! Want de watermeloenchallenge van de IVN moestuinexperts is nog niet afgelopen en ik zou over twee weken, als het laatste moestuinjournaal wordt opgenomen, heel graag een levende plant laten zien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten