dinsdag 2 augustus 2016

Komkommers, bonen en tomaten

Terug van vakantie is de eerste gang naar de tuin. Wel eerst de sleutel ophalen bij de toegewijde vakantie'oppas'. Die heeft natuurlijk een en ander geoogst maar de overdaad aan bonen en komkommers, daar is niet tegenaan te eten.
Regen en zon hebben in een week tijd voor veel groei gezorgd al vind ik het er ook wat woest en platgeregend uitzien. Genoeg te doen dus. Maar eerst plukken!

 Heerlijk om vanavond weer verse sperziebonen te eten.

Als ik naar de kas loop zie ik in het voorbijgaan dat mijn laatste koolrabi bezoek heeft gehad. Tientallen rupsen van het koolwitje hebben hun kans gegrepen en zich tegoed gedaan aan het blad dat er nu gefileerd bijstaat. Misschien moet ik het niet hardop zeggen (niet alle tuinders zijn dol op koolwitjes ; )), maar van mij mogen ze deze plant wel hebben.
Mijn jonge palmkoolplanten ga ik echter wél heel goed in de gaten houden want die zijn verboden voor rupsen. 
 

In de kas zijn meerdere verrassingen. Er is een watermeloentje dat groter gegroeid is! De plant zelf vind ik er met verschrompelend blad maar matig uitzien. Gelukkig zijn er ook vitale uitlopers dus ik hoop dat er voldoende energie in de plant zit om de vrucht nog iets groter te laten groeien.


De snackkomkommer heeft explosief vrucht gedragen. En dan zijn er ook nog komkommers aan de plant Marketmore. Het is duidelijk dat ik dit jaar iets te veel komkommerplanten heb geplant. Om zeker te zijn dat in ieder geval één plant het doet zet je er toch meer neer. Zul je net zien dat ze het allemaal fantastisch doen.



 De tomaten zijn in een week tijd aan het rijpen gegaan en sommige trossen zijn zo zwaar geworden dat de plant het amper meer kan dragen. Op onderstaande foto rust de tros op de grond en is de steel doorgezakt maar gelukkig niet gebroken.

Vleestomaat Costoluto Fiorentino

 De Red Cherry maakt nog steeds heel veel dieven die ik weghaal.


 En dan heb je zomaar een schaal vol verschillende soorten tomaten. Eerst van allemaal een hapje nemen om de verschillende smaken te proeven. De ene soort is wat zoeter en de andere is frisser of zuurder. Ik vind het best lastig om dat goed te beschrijven. Daarna werden ze tomatensaus en dat smaakte heerlijk bij de sperziebonen.


Het is letterlijk heerlijk om weer thuis te zijn : )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten