zondag 17 juli 2016

Wat gaat het snel!

Als ik mijn blog van ruim een week geleden lees en zie hoe tuin er nu bij staat kan ik niet anders zeggen dan: 'Wat gaat het snel!'.
De zwarte bessen zijn allemaal geoogst en samen met aardbeien tot jam verwerkt. Bij de laatste pluk heb ik meteen de dragende takken gesnoeid. Dat maakte het plukken heel wat makkelijker en aangezien zwarte bessen op eenjarig hout bloeien weet ik nu zeker dat ik geen oude takken heb laten staan.



De capucijners zijn klaar en ik heb de al verdrogende ranken fijngeknipt en na het wieden als mulchlaag tussen de knolselderijplanten gestrooid. Zo zal er minder onkruid tussen de planten groeien.


In het gaasrek van de capucijners kan nu een verstekeling verder groeien. Vorig jaar stond hier de olijfkomkommer ( Cyclanthera pedata) en blijkbaar is een van de zaden tot ontkieming gekomen. Het is een enorme klimmer met prachtig blad en lekkere vruchten, dus hij mag blijven.


Ha, een van mijn tamelijk zieltogende courgetteplanten heeft zowaar een goed ontwikkelde vrucht geproduceerd. En al ziet de plant er niet uit, ik wil hem toch nog niet weghalen. Je weet maar nooit of hij het beter gaat doen nu het warmer wordt. Hij krijgt een scheutje mest en bemoedigende woorden, meer kan ik niet doen. Ondertussen heb ik wel een nieuwe, zelf opgekweekte, plant in de volle grond gezet. En deze maakt het gelukkig beter. Zul je straks zien dat ik omkom in de courgettes.
 

De witte lupine, met eetbare zaden, begint dikke vruchten te krijgen. Ik weet eigenlijk niet of je ze ook vers kunt eten of dat je ze eerst moet drogen. Ik ga voor dat laatste dus ze mogen nog even blijven hangen.


Dit jaar heb ik zaden gekregen van de sojaboon Edamame (Black Pearl). De soort die je ook in een Japans restaurant kunt eten. De planten zijn flink uit de kluiten gewassen, alleen de bloemetjes zijn bijzonder klein. Ik ben benieuwd hoe de verdere groei zal verlopen.



Een van de groene Hokkaido pompoenen heeft zich bedacht.... Hij wordt oranje.


In de kas doen de snackkomkommers het geweldig. De plant hangt vol met kleine komkommertjes en ik weet dat wanneer hij echt goed gaat ik om de dag moet gaan plukken want anders is er niet tegenaan te eten. Gelukkig is het ook een dankbaar uitdeelgewas.


Snacktijd! En ondertussen het recept voor ingemaakte zoetzure komkommers opzoeken : )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten