dinsdag 6 oktober 2015

Al weer oktober.

En dan is het zo maar weer oktober. Ik moet er gewoon nog even aan wennen.
Op de tuin ga ik nu eindelijk de komkommerplanten eruit halen. Het blad is dor en droog maar er zitten nog heel wat vruchten aan, in diverse maten. Als deze op zijn is het echt gedaan met de komkommers van dit jaar. Deze soort, Market More, is overigens helemaal goedgekeurd. Die mag volgend jaar weer meedoen.


Daarna de kas netjes opgeruimd. Zelfs het stoepje geveegd : ) Nu staan er alleen nog paprikaplanten en basilicum.


 Aan de olijfkomkommers is nog lang geen eind. Tenzij het gaat vriezen want daar kunnen ze niet tegen. Ik plukte een emmertje vol. Ik had er nog meer kunnen plukken maar ik laat wat hangen voor de zaden. Op de foto zie je ook nog de laatste gele tomaatjes van de soort Mille Fleurs.


 De courgetteplanten worden zo langzaamaan bruin en wat snotterig. Maar er zit  nog wat aan.


Dit kleine bolcourgetje ging thuis meteen de soep in.

Ook de bonen zien er behoorlijk afgeleefd uit. Mooi hoe er hier en daar toch nog bloemetjes inzitten.


De kleinste boontjes pluk ik om te koken. Het is een verzameling van maten en soorten. Geen probleem want ze zijn allemaal lekker.


De rest wordt gedroogd. Wat ben ik blij met het voorraadje dat ik al heb. En wat een fijn, meditatief werkje is het doppen. Elk boontje is toch weer anders, prachtig.



Vergeten groentes worden steeds bekender. Bijna iedereen kent inmiddels de pastinaak en de snijbiet wel. Er is er echter eentje die echt nog onbekend is. Het is de haverwortel ofwel de paarse morgenster. 
Bij een vriendin zag ik vorig jaar de bloeiende planten in de tuin staan. Ze bewaarde wat zaad voor me en ik heb ze in het voorjaar gezaaid. En daarna ben ik ze vergeten. Tot ik op een gegeven moment toch wel opvallende sprieten boven de grond zag staan en niet meer wist wat het zou kunnen zijn. Naspeuren in mijn zaaioverzicht bracht de oplossing. 
De paarse morgenster is tweejarig en hij zou nu eetbaar moeten zijn. Dat ga ik dan maar eens proberen.
Op deze site kun je er meer over lezen https://www.mergenmetz.nl/tuin/groentesoorten/haverwortel/ 



Ik heb de wortel geschild en gestoofd. Op de foto kun je zien hoe de wortel na het schillen meteen verkleurt. Ook mijn handen zijn een beetje roestbruin verkleurd. En dit was nog maar één wortel!
Haverwortel wordt vergeleken met schorseneren maar die heb ik nog nooit gegeten dus ik kan niet zeggen of het klopt. Ik vond de smaak best lekker maar sommige stukjes waren wel erg vezelig. Goed kauwen, dus. Ik heb nog een flink aantal planten staan dus ik kan nog wat experimenteren. Natuurlijk laat ik ook wat staan om volgend jaar van de bloemen te kunnen genieten.

Op wat lege plekken in de tuin heb ik phacelia gezaaid, als groenbemester. Er komt een mooi lila/paars bloemetje in. We moeten wel een erg late winter krijgen om deze sprietjes nog in bloei te krijgen. Dat zullen we maar gewoon afwachten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten