donderdag 17 maart 2016

AH moestuintje en IVN

De AHmoestuintje actie is weer begonnen en als actief IVNlid ben ik betrokken bij de ondersteuning bij deze actie. Dus ben ook ik met de kweekbakjes aan de slag gegaan. Die zijn wel een slagje kleiner dan ik zelf altijd gebruik. Toch leuk om te doen en bovendien heel overzichtelijk. Je hoeft niet meteen meters tuin te hebben om toch eigen groentes te kweken.


De eerste zaden zijn al gekiemd en opgekomen en aangezien vooral de slamix en rucola een beetje lang werden, heb ik ze in een grote pot overgezet. Een beetje een gok want ze hadden alleen nog maar hun kiemblaadjes en nog geen echte blaadjes.
De spinazie en erwtjes pasten er ook nog bij. Wel eraan denken om de bak 's avonds binnen te zetten want het vriest nog een graadje.


Helaas vergat ik dat een keer en dat vond vooral de rucola niet leuk : (.
De andere plantjes hebben het gelukkig wel overleefd en genieten van een zonnige plek in de tuin en beginnen te groeien. Ze krijgen hun eerste echte blaadjes.

 slamix

 erwtjes

spinazie

Tegenover dat prille groen staan de winterse bewaargroentes. De laatste knolselderij, bewaard in een bak met vochtig zand in de schuur, zag er nog prachtig uit. Wat een dankbare groente is dat toch! Je kan het overal in doen, van salade tot stoofpot en niet te vergeten in de erwtensoep.


De nieuwe lichting knolselderij 'Roem van Zwijndrecht', is net gezaaid en heel mooi opgekomen.


 De laatste reuzegrote Butternut pompoen is 'geslacht', in de oven geroosterd en in soep en pompoenbrood veranderd. Ook kon ik nog een paar bakjes pompoenpuree invriezen. Prachtig dat je deze soort zo goed kunt bewaren. Van binnen zag hij er wel een beetje ingedroogd uit maar het vruchtvlees was nog perfect.
Nog even en dan zal ik deze soort ook weer voor gaan zaaien.



Gelukkig zijn er nog wat sugarsnaps, bakjes pompoen en sperziebonen in de vriezer en ook de potjes ingemaakte tomatensap en jam zijn nog niet op. En helemaal fijn is het dat de raapstelen in de kas al bijna groot genoeg zijn om te oogsten. Anders zou 'the hungry gap' -de tijd waarin de oogst van het voorgaande jaar opraakt en er nog nauwelijks nieuwe oogst is- voelbaar zijn.
Onzin natuurlijk : ) Hier gaan we gewoon boodschappen doen. Goed geregeld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten