zondag 22 mei 2016

Werk aan de winkel.



Er moeten nog wat planten de volle grond of kas in. De courgetteplanten zien er een beetje uit hun krachten gegroeid uit en moeten nodig uit hun potjes. Ik heb de gewone groene courgette maar ook twee bolcourgettes. Hopen dat deze zieligerd er gauw beter uit ziet.


 De pompoenplanten zien er een stuk beter uit. Bij het pompoenenrek plant ik groene Hokkaido, Uchi Kikuri, en Butternut. Net als bij de tomaten en de komkommers zet ik er meteen een bloempot naast om water in te geven.


En de watermeloen mag de kas in. Ik kende de plant nog niet en ik ben verrast door de vorm van en tekening op het blad. Ik geef hem flink de ruimte in de kas want ik heb geen idee of ik hem omhoog kan leiden of dat hij toch over de grond zal moeten. Als ik informatie over de teelt van watermeloen opzoek kom ik beide mogelijkheden tegen dus zal ik gaandeweg wel een keuze maken.


In de frambozenhaag zijn zoveel uitlopers opgekomen dat ze veel te dicht op elkaar staan en bovendien hangen ze over de afwateringsgreppel. Ik ga daarom maar eens flink uitdunnen.
Van de jonge frambozentoppen kun je heerlijke thee trekken en nu heb ik een hele stapel van dat jonge blad liggen. Jammer om weg te doen. Dus ik knip de toppen eraf en zet ze in een emmertje water zodat ze niet verleppen. Thuis gekomen heb ik de toppen gewassen en in de slacentrifuge gedroogd en in een zakje in de vriezer gedaan. Volgens mij moet je daar nog thee van kunnen zetten. Ik ga het uitproberen.



En dan is er nog een klusje wat écht gedaan moet worden. Er moet een net over de aardbeien heen want er zitten al aardig wat groene aardbeitjes aan. Nu vinden de vogels er nog niets aan maar zodra het eerste rode blosje zichtbaar is, zijn ze er als de kippen bij.
De meeste vruchtjes zijn goed gevormd, hetgeen betekent dat ze goed bestoven zijn. Met de bijenstal van de bijenvereniging vlak bij zou dat inderdaad geen probleem moeten zijn.


Maar eerst een laag stro rondom de planten, zodat de vruchten niet op de grond liggen.

Naast een van de twee aardbeienbedden staan een zwarte bessenstruik en een appelbes en als ik daar straks zelf van wil plukken in plaats van de vogels, moeten die ook maar meteen mee onder het net. Dus komt er een hele kooi omheen. Met mijn nieuwe frameballen is het geen zwaar werk meer en heb ik zo een prachtige constructie gemaakt.


PVC buizen doen het ook prima.


Naast alle werk zijn er ook dingen die vanzelf gaan. Uitgezaaide slaapmutsjes en juffertjes in het groen hebben er zin in en komen in bloei.



Een plezier om naar te kijken en bij te pauzeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten