zondag 22 februari 2015

Uitlopende zoete aardappel

Al een paar weken vertroetel ik de zoete aardappel die ik in een bakje aarde gelegd heb. Folie erover zodat-ie niet uitdroogt. 's Avonds zet ik het bakje lekker warm naast de verwarming en overdag in de warme zon en wat zie ik. Hij begint uit te lopen! Nog pril, maar er zit duidelijk leven in.


Waar ook zichtbaar leven in zit is de chinese/knoflook bieslook.De stengels van vorig jaar kunnen wel weg. Zo krijgen ze de ruimte om te groeien én ik kan makkelijker ervan plukken.



Vorig jaar hadden we een mega-appeloogst van onze sterappelboom. Naast gewoon opeten heb ik veel potten, bakjes en flessen gevuld met appelmoes en appelsap. Maar ik wilde ook proberen of je sterappels kunt drogen. Dat bleek prima te gaan.
Vandaag wilde ik eens proberen of je deze gedroogde appelschijfjes in een appeltaart kunt gebruiken. En dat lukte!



Eerst weekte ik de appelschijfjes een paar uur in mijn zelfgemaakte appelsap. Daarna maakte ik het deeg. 
Omdat mij leek dat de geweekte appeltjes het niet zo goed zouden doen in de traditionele laag bovenop het deeg heb ik rozijnen en appeltjes gewoon door het deeg geroerd. Het werd iets meer een beslag dan een deeg. Ik heb het geheel in een taartvorm gestort en zo gebakken. Een goede beslissing want de taart is perfect gelukt!

Appeltaart. Glutenvrij en met rijststroop als zoetmiddel.
Oven voorverwarmen op 175 graden

100 gr amandelmeel
100 gr havermout
50 Teff ontbijtmeel
100 gr dadels, gemalen in keukenmachine
1 à twee theelepels bakpoeder
125 gr margarine (misschien dat nog iets minder ook kan)
2 eieren
75 gr rijststroop
Half kopje sojamelk/amandelmelk
75 gr rozijnen
4 appels in stukjes
Kaneel
Snuf zout

Meng de meelsoorten en doe er een snuf zout bij. Doe ook het bakpoeder erbij. Een theelepel en nog een beetje.
Meng de margarine met de eieren, rijststroop en stukjes dadels. Voeg het halve bekertje melk toe.
Doe het meelmengsel bij het margarinemengsel en roer goed.
Een half uur laten staan op een koele plek.
De bakvorm vullen met het deeg (het is een beetje brokkelig deeg).
Niet alles erin doen maar genoeg om de hele bodem goed te bedekken.
De appelstukjes, rozijnen en kaneel meng je door het laatste deeg en verdeel je over de bodem.
Ongeveer 45 minuten in de oven.

De bodem is in eerste instantie wat brokkelig maar na goed afkoelen stevig genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten