donderdag 2 juli 2015

Overvloed.

Wat een overvloed is er op de tuin. Af en toe zit ik, al plukkend en snijdend, in mezelf te praten en me af te vragen hoe we het allemaal weggewerkt krijgen. Wat een luxe probleem : )
Op de hete dagen ben ik er al om zeven uur 's ochtends. Heerlijk is het er dan.


De capucijners in een dichte haag zijn dik genoeg om te oogsten. Ik moet even handigheid krijgen in hoe te plukken want ze willen niet echt meegeven. En dan heb ik zomaar een emmertje vol. Een deel eten we op en een deel blancheer ik gedurende één minuut. Na snel afkoelen in koud water, gaan ze de vriezer in. En een paar dagen later, weer zo'n emmertje. De vogels, ik denk kraaien, hebben de capucijners ook ontdekt. Bovenin zitten de gerafelde resten. Ze mogen gerust een hapje mee-eten, zolang het niet te gek wordt.


Tuinbonen plukken vind ik lastig. Hoe krijg ik zo'n tuinboon er een beetje makkelijk af zonder de plant eruit te trekken of te knakken. En zie, daar heb je tuingenoten voor. 'Je moet ze naar beneden trekken', is het advies. Verhip, dat werkt!
Vroeger, thuis in Limburg werden de tuinbonen 'wölle boewne' (geen idee of ik het goed geschreven heb) genoemd, en inderdaad er zit een wollige laag in elke boon.
Ik heb het plukken dan wel onder de knie, het doppen is een ander verhaal. Dat is wel even een klusje. En van een grote bak houd je maar een klein schaaltje over. Maar lekker dat ze zijn! Gek, dat ik altijd gedacht heb dat ik ze niet lustte. Zo zie je maar dat je zelfs in de moestuin aan je overtuigingen kunt werken ; )
De schillen gaan in de compostbak die met al dat loof flink vol wordt.


Ik moet ruimte maken in de vriezer voor al die oogsten die eraan komen. Dus alle aardbeien en restjes frambozen en een paar zwarte bessen gaan, hup, de jam in. Tien potjes!


De bolcourgette is uitgegroeid tot een prachtig bolletje. Die gaat in plakjes de pan in. Met een beetje zout en een drupje balsamico azijn is het heerlijk bij een boterham.


Ik heb al eerder een foto laten zien van de tomaat Millefleurs. Moet je zien wat een wolk bloemen en de eerste tomaatjes zie ik ook al verschijnen.


Voorgezaaide bietjes zet ik naast hun grote broertjes/zusjes. Kunnen ze afkijken hoe ze moeten groeien. Als ik ze plant is het nog niet heet. Ze kunnen even aankomen voordat de hitte toeslaat.
De knofloken die er eerst stonden zijn geoogst. Het zijn geen grote bollen geworden maar we kunnen er een hele tijd mee vooruit.


Ik kijk eens even tussen de sperziebonen hoe het met de luizen gaat. Die hebben de bespuiting met het knoflookmengsel niet leuk gevonden. Er zitten er nog wel wat maar niet meer rampzalig veel. En dan zie ik daar de eerste boontjes hangen. Ze kunnen nog wel even groeien, gelukkig.


Thuis heb ik nog een volgende lichting voorgezaaid, sperzieboon Marona en een onbekende soort. Binnen een paar dagen waren ze gekiemd. Dat was in maart wel anders.


De rode koolplanten doen het heel goed. Alleen hebben de rupsen de planten ook ontdekt. Ik zie een geknaagde gang in de dikste kool. Die moet eraf. Als het zou gaan regenen zou er rot gaan ontstaan via dat gangetje. Maar ja, rode kool met deze temperaturen is niet direct iets waar ik zin in heb. De helft gaat dan ook de vriezer in. Ook na één minuut blancheren. Ik ben benieuwd hoe dat zal smaken.
Bij het uitzoeken hoe ik rode kool moet invriezen, wel of niet blancheren is mijn vraag, kom ik een recept van rode koolsalade tegen. Met een temperatuur van over de 30 C lijkt me dat wel lekker. Dus dat ga ik proberen.




Rode koolsalade met appel en noten en met rucola bestrooid. En met een dressing van sinaasappelsap, honing, olie en azijn. Kruiden naar smaak erbij. O ja, en eerst de kool, na het fijnsnijden, met wat zout bestrooien en kneuzen, dan wordt hij zachter.
Daarbij quinoa met capucijners.
Man, man wat is dat lekker!! We genieten!

En vanavond wordt het bloemkool. Je kunt het op de foto niet goed zien maar het formaat is 'schattig' en 'nog schattiger'. Maar samen met zo'n beetje de laatste sugar snaps zal het voldoende zijn.


Misschien is het te doen om buiten te eten.


2 opmerkingen:

  1. Teun knipt de tuinbonen altijd, gaat ook heel goed, wat een oogst, heerlijk is dat toch

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tip. Moet ik onthouden tot volgend jaar want dit jaar zijn ze op.

    BeantwoordenVerwijderen