donderdag 23 juli 2015

Nog meer schatten.

Vorige week rooide ik de aardappelen en na drogen heb ik ze gewogen. In totaal zo'n 8 - ACHT - kilo. Dat betekent dat elk pootaardappeltje een hele kilo aardappelen geproduceerd heeft. Niet te geloven!
En ze zijn ook nog eens heel lekker.


Deze week is het tijd om de uien te rooien. Het is droog en zonnig met een lekker windje. Heel geschikt weer om uien te drogen te leggen. Ook deze oogst is enorm maar ik heb dan ook belachelijk veel uitjes (witte, Sturon, en rode, Kamal,) en ook nog Egyptische boomuitjes geplant. En die zijn bijna allemaal goed gegroeid.

 


Een fietskar vol en dan liggen er ook nog op de tuin te drogen.
De Egyptische boomuien zijn grappig om te zien. In de plant komen zogenaamde broedbolletjes. Kleine uitjes op een kluitje die, als je ze gewoon van de plant laat vallen spontaan aan de groei gaan. Ik heb ze afgelopen najaar in de grond gezet. Het zijn flinke planten geworden. (De foto is van mei).
Ondanks dat het leuke planten zijn vraag ik me af of ik ze volgend jaar nog ga zetten. Ik moet zo woekeren met de ruimte dat ik nu denk dat ik dat niet ga doen. 
Ik houd er van om van alles uit te proberen en ga wel voor het bijzondere maar blijkbaar moet het ook genoeg nut hebben en van deze planten weet ik het niet helemaal. Ik kan er nog even over denken. Pas in het najaar moeten ze opnieuw geplant worden. Als je meer wil weten over deze uien kun je terecht op de site van plantaardig.com. daar vind je een uitgebreide kweekhandleiding.


Heerlijk, om weer wat plaats te hebben op de tuin.
Waar de aardappelen stonden zaai ik nog een keer sla en ook andijvie. Waar de tuinbonen stonden zaai ik groenlof. En nu de uien weg zijn heb ik heel veel plek voor wat extra boerenkool die ik van een collega tuinder aangeboden kreeg. En deze keer meteen netten erover. Ook zet ik nog een courgetteplant erin.


 De voorgezaaide tweede lichting venkel kan de grond in. Voor de frambozenhaag is een goede plek. De venkelplanten worden niet zo groot en dan kan ik straks makkelijk bij de frambozen, als die rijp zijn. Had ik over nagedacht.


Ton heeft voor mij van resthout  een nieuw bankje gemaakt. Het oude werd zo gammel dat ik er alleen nog maar heel voorzichtig op ging zitten. Deze is zo stevig dat ik er met een gerust hart op neer kan ploffen : )


Van de sperziebonen is de soort Rijstkorreltje nu ook plukbaar. Het zijn hele dunne boontjes. Ik kook ze apart om te proeven. Heel lekker! Je moet wel heel wat plukken voor je een maaltje bij elkaar hebt.


Roel komt een keer mee naar de tuin. Hij krijgt alvast instructies voor het geval hij water moet geven in de vakantie. Nu ik als het ware door zijn ogen naar de tuin kijk realiseer ik me dat deze tuin eigenlijk niet te doen is voor iemand die niet bekend is met tuinieren. En zelfs voor degenen die er wel bekend mee zijn. Er staan zoveel verschillende soorten en op sommige plekken kun je alleen maar over planten heen stappen om er nog een beetje door te komen.


Gelukkig ging ik daarna de uien rooien.

Wat ook ruimte gaf was het weghalen van de laatste sugar snapshaag. Ze waren bedoeld om uit te groeien en te laten drogen als zaaigoed voor volgend jaar. Helaas kwam er een rat shoppen. Die heeft zo goed als alle peulen leeggegeten. De grond lag bezaaid met restjes. Jammer.

Een van de komkommerplanten is alleen maar ranken aan het produceren en er is geen enkele bloem te zien. Jammer maar helaas, die gaat eruit. Zo krijgen de andere komkommerplanten meer ruimte. Wel even een vestje aan met lange mouwen want de bladeren zijn behaard en geven een reactie op mijn armen. Bij het opbinden van de pompoenen had ik dat niet in de gaten en nu zien mijn armen eruit of ik met een kat gestoeid heb : (


De tomaten beginnen te rijpen.





Na een paar dagen 'sparen' zijn er zelfs genoeg om in te maken.


En vandaag was het weer oogstdag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten