woensdag 2 maart 2016

Tuinbonen en sugar snaps uitplanten en compost 'oogsten'.

De voorgezaaide tuinbonen en sugar snaps groeien uit hun potjes. Ze moeten nodig de grond in. Een griep weerhield mij een week lang van tuinbezoek. Dus stonden de bakjes thuis te wachten. Ik had ze wel buiten gezet want binnen, zelfs op een koele slaapkamer, was het te warm. Dan zouden ze maar slap en lang worden. Zelfs een beetje vorst kunnen deze soorten goed hebben.
Op de foto kun je zien dat de wortels al aan het ronddraaien waren in de potjes.
Bij het uitplanten heb ik die voorzichtig een beetje losgemaakt zodat ze naar buiten kunnen groeien in plaats van nog verder naar binnen. Best een beetje prutsen met koude vingers en wortels die koud, op het randje van bevroren, en dus kwetsbaar zijn.



Bij het maken van plantgaten (zo'n beetje om de 15cm) kwam er onmiddellijk een dikke pier boven de grond. Goed zo! Maak de aarde maar los zodat de planten goed kunnen groeien. Toen ik zes jaar geleden hier op het nieuwe tuincomplex startte was er geen worm te zien. Wat compost, een laag blad en een beetje mest al niet kunnen doen.

 sugar snaps Sugar Sprint

tuinbonen Express Eleonora

Bij beide soorten heb ik een steuntje gezet. Voor de tuinbonen is een laag rekje voldoende. De sugar snaps gaan de hoogte in (tot wel 80 cm), dus daar heb ik een hoger stuk gaas bij gezet. Die steuntjes moet je wel meteen neerzetten. Ik ben het bij de sugar snaps een keer vergeten. Als de planten dan gaan groeien kun je er geen steun meer bij zetten zonder ze te beschadigen.

 Mijn compostbak, een Biocom, naast het huis is vol en moet leeggeschept. Altijd weer een klus, maar in een heerlijk zonnetje een mooie activiteit om te voelen of ik echt beter ben ; )



Prachtig om te zien hoe alle groenteafval, kippemest en gemalen eierschalen zo'n mooie compost geven. En zo geef je terug aan de grond wat je er vanaf hebt gehaald. Dan is de kringloop weer rond.

Nog even in de kas kijken hoe het met de raapstelen is. De kiemblaadjes lijken net hartjes en hier en daar zie ik al een begin van de 'echte' blaadjes.


raapstelen

Thuis heb ik een proef gedaan met zaad van peterselie dat eigenlijk al wat te oud zou zijn om nog te kiemen.
Eerst in een bakje met een laag keukenpapier en vochtig, warm en donker weggezet.


 En warempel, na een paar weken zag ik dat er toch wat zaden ontkiemd waren. 


Die heb ik in een bakje aarde gezet en nu zijn de kiemblaadjes zichtbaar.

peterselie

Zo mooi om al die groeikracht te zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten