zondag 8 mei 2016

Genieten.

Ruim een week geleden zat ik nog binnen de plantjes te verspenen omdat het nat en koud was en ik geen zin had om buiten te zitten kleumen. En nu is het alleen maar genieten van een uitspatting van geuren en kleuren. Met een sneltreinvaart kleurt alles groen en ik blijf met mijn gieter rondlopen om alle kleine potjes zaailingen die buiten staan, vochtig te houden. Wat een verschil.


Met de kou ben ik een poosje niet op de tuin geweest en daar hebben de slakken gebruik van gemaakt. Een mooie, grote spitskool is aan vraatzucht ten prooi gevallen. Het hart van de spitskool kon ik nog redden en dat smaakte prima.


Wel gek dat ze de kleine bloemkool- en koolrabiplanten, die ook in de kas staan, met rust laten. Die lijken mij net zo mals als spitskool. Al kunnen ze zich in de grotere spitskolen wel veel beter verstoppen.


De bonenstaken moeten nodig de grond in. De ijsheiligen zijn tenslotte bijna voorbij en de bonenplanten groeien enorm met de temperaturen van deze week. Dus moet ik voorbereidingen treffen om ze te kunnen planten.
Dit jaar wil ik stoksperziebonen proberen in plaats van stambonen. Dat kost minder oppervlakte omdat de bonen de lucht in gaan. Én het kost mij minder mijn rug bij het plukken : ). Ik zag een keer een mooie manier om een bonenstellage te maken en scharrelde de spullen hiervoor bij elkaar.
Van de fietsenmaker kreeg ik een oud fietswiel en met nog een gekregen boomstammetje maakte Ton een prachtige constructie.
Als de planten de grond in kunnen span ik touwen van wiel tot aan de grond. Daar kunnen ze langs omhoog klimmen. Ik vind het nu al leuk en ben benieuwd hoe het in de praktijk zal werken.


Op de zadenruilbeurs van Reclaim the Seeds kreeg ik zaden van de dwergtuinboon. Tot mijn verrassing zijn daar planten bij met fel rozerode bloemen die lekker kleur geven aan de tuin.


De aardbeien krijgen bloemen. Vorige week haalde ik de bloemen er nog uit omdat ik ervan uitging dat het echt nog te koud was voor de groei van aardbeien. Deze laat ik lekker bloeien.


De aardappelen in de grote bakken zijn al een keer aangevuld met aarde en groeien daar nu weer bovenuit. Ik zal ze, voor zover dat kan, nog een keer met aarde bedekken en dan laat ik ze uitgroeien. Ik moet er wel om denken dat ik ze water geef. Zwarte bakken in de felle zon worden natuurlijk behoorlijk warm en zullen gauw droog worden.


Vorige zomer heb ik zomaar wat zaden van de doorgeschoten en uitgebloeide pastinaak op de tuin gestrooid. Die zaden zijn opgekomen en een ervan groeit gewoon de bak in die ik er later neergezet heb. Deze plant is wel opvallend veel groter dan de andere zaailingen die opgekomen zijn en naast en achter de bak staan. Ik laat hem maar staan en zie wel wat het wordt.


De lavas is inmiddels gigantisch uitgegroeid en ik heb flink wat stelen geplukt. De blaadjes knipte ik eraf en de zak ging de vriezer in voor gebruik in alle soorten soep. Wat ruikt dit kruid toch heerlijk, een echt 'soepig' luchtje, vind ik.


Ik heb het aangedurfd om van mijn groene asperges te snijden. De oogst bestond uit twee hele mooie stengels. En lekker dat ze waren!


Ik at ze samen met een AHmoestuintje lunch van sla, spinazie, rucola én een hele radijs. Genieten!


 
Van mij mag het nog wel even zo'n lekker weertje blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten