zondag 29 mei 2016

Leuke en minder leuke verrassingen.

De lekkere temperaturen en een goede regenbui doen alles enorm groeien. En als ik een rondje op de tuin maak staan er diverse verrassingen te wachten.
De mooiste verrassing is dat de capucijners (Blauwschokkers) in bloei staan.


Als ik bedenk dat de planten op 1 mei blauw van de kou zagen en nu zo prachtig groen en in bloei staan, kan ik niet anders dan me verwonderen.



Voordat ik capucijners kan eten zal echter nog wel een paar weken duren. Peulvruchten die ik wél al kan plukken, en dat is de tweede verrassing, zijn de sugar snaps (Sugar Sprint). De planten zijn helemaal nog niet zo hoog maar er zitten al plukklare peulen aan. Het zijn er weliswaar maar een stuk of tien maar toch.... Bovendien is het zo dat de plant alleen maar meer bloemen en dus peulen gaat maken als je gaat plukken.


In het vak met de vruchtgewassen kom ik dan echter ook de eerste minder leuke verrassing tegen. De tuinbonen krijgen zwarte bonenluis in hun toppen. Gelukkig zitten ze pas in een paar planten.


Dat betekent dat ik meteen de toppen eruit ga halen. Wel grappig dat ik dan meteen weet wat ik vandaag voor de lunch ga maken. Kleingesneden tuinbonentoppen zijn namelijk heerlijk in een omelet. Wel eerst goed wassen natuurlijk ; ) En de ergst aangetaste toppen gaan op de composthoop.

Gelukkig heb ik een aantal goede vrienden op de tuin die me helpen in de strijd tegen luizen. Het zijn de lieveheersbeestjes en hun jonkies. Vooral de larven kunnen heel wat luizen op. Je moet ze even leren kennen, die larven, want ze zien er heel anders uit dan de volwassen lieveheersbeestjes.



De bladvenkel zit echt helemaal onder de luizen. Omdat ik maar weinig van het blad gebruik, bijvoorbeeld fijngeknipt in de sla, laat ik ze zitten. Zolang ze op deze plant zitten, zitten ze niet op de sla of het wortelloof.

Een andere minder leuke verrassing is dat de andijvie (krulandijvie Wallone)  en de snijbiet (Zeven Jaren Spinazie) in bloei gaan schieten. Vooral de andijvie is nog zo klein dat de planten gewoon op de composthoop gaan. Bij de snijbiet haal ik de knop eruit en dan zal ik komende week een lekkere salade of stamppotje met de blaadjes maken. Daarna ga ik ze opnieuw zaaien. Misschien is de kou en daarna de plotseling hoge temperaturen de oorzaak van het schieten want ik heb het nog nooit eerder meegemaakt.



In de kas de kas zie ik dat de tomaten goed aangeslagen zijn en er al eerste bloemtrosjes zichtbaar zijn. Ook moet ik al 'dieven' om te voorkomen dat ze tot woeste struiken uitgroeien.

Met 'dief' in de bladoksel

Zonder 'dief' in de bladoksel

Tot slot nog een blik op de aardbeien. Het is werkelijk ongelooflijk hoeveel aardbeien aan de planten hangen. Als de slakken me goed gezind zijn en het weer meewerkt zal ik een enorme oogst krijgen. 
Ik verheug me er al op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten