zaterdag 1 oktober 2016

Puinruimen of tuinruimen.

Soms kun je een poos tegen een klus aan zitten hikken en dat was in mijn geval het beginnen met tuinruimen. De kas ziet er niet meer uit en terwijl de tomatenplanten maar doorgroeien en er zelfs weer kleine groene tomaatjes aan een van de planten zitten, wéét ik gewoon dat die echt niet meer rijp gaan worden. Dus..... weg ermee.
Gewoon met de eerste plant beginnen en dan stug doorgaan tot het klaar is.
De mini paprika's, tomaat Millefleurs en een paar basilicumplanten mogen blijven en de rest is kleingeknipt als mulch in de tuin. Uitgezonderd de tomatenplanten, die worden afgevoerd om mogelijke schimmelziektes van de tuin te weren.



Daarna maakte ik een klein bedje klaar met een laag compost en kalk en zaaide een rijtje spitskool (Coeur de Boeuf)  en bloemkool (All Year Round). Die kunnen in de kas prima overwinteren en dan kan ik in het voorjaar hopelijk al vroeg oogsten.

Na de kas ga ik het pompoenenrek aanpakken. Alleen de Butternut groeit nog, de andere pompoenen zijn geoogst. De planten knip ik klein en laat ze gewoon op de grond liggen. Dat wordt een flinke afdeklaag, die ik ook nog bedek met uitgetrokken onkruid als vogelmuur en zuring.
En net als elk jaar gebeurde het ook nu dat ik een van de ranken niet goed volgde en daardoor een nog in de groei zijnde Butternut afknipte. En ik had me nog zo voorgenomen om dat niet te laten gebeuren!
Ach ja. Gelukkig zitten er in ieder geval drie hele mooie aan.


De Echinacea is bijna uitgebloeid. Ik weet eigenlijk niet of deze soort zich spontaan uit zal zaaien want dan is het slimmer om de uitgebloeide bloemen weg te halen. Ik vind ze echter zo mooi dat ik ze nog maar even laat staan.



De stoksperziebonen zijn nog niet aan een opruimbeurt toe. Ook deze week heb ik weer bijna twee kilo geplukt. Met beide soorten, Pastoral en Cobra, ben ik buitengewoon in mijn sas. Door het rode vleugje dat de Pastoral heeft kan ik beide soorten goed uit elkaar houden. Tenminste, tot in de pan want na het koken is het weg.

 stoksperzieboon Pastoral

De dikste bonen laat ik uitgroeien en drogen, zo kweek ik mijn eigen zaad voor volgend jaar. Cobra heeft zwarte zaden en Pastoral heeft donkerbruine zaden. Gelukkig goed uit elkaar te houden.

De palmkool is groot genoeg om er een deel van te oogsten. Alleen heb ik nu nog geen zin in wintereten dus het gaat de vriezer in. Helaas is daar geen plaats meer in. De aardbeien en bessen liggen er nog. Dan is nu het moment om eens even flink aan het jam maken te gaan.


Doorgaans vind ik een tot twee kilo fruit per 'jammaakactie' meer dan genoeg om te verwerken maar nu moet alles wat ik in de vriezer heb eraan geloven. Ik denk dat het wel een kilo of vier/vijf is die ik te verwerken krijg.
Wat een werk is het. Niet alleen het koken maar de zwarte bessen en frambozen moeten ook nog door de roerzeef om de pitjes eruit te zeven. Maar dan heb je ook wat.....bijna twintig potten aardbeien-frambozen-zwarte bessen-vlierbessenjam. Goed voor een hele winter fruit in de yoghurt.


 
 Na alle zoete geuren en smaken is het lekker om even bij te komen met een soepje. De laatste paksoi (tatsoi: Baby Choy) is een beetje donkergroen geworden en wat te taai geworden om geroerbakt te worden. Als soepgroente vind ik hem nog wel geschikt. Lekker met wat prei en pittige kruiden.


Zo! Effe zitten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten