woensdag 4 februari 2015

Compost scheppen en pastinaaksoep.

Een jaar of wat geleden bood de gemeente compostcontainers (Biocom) aan. Het idee was dat huishoudens op die manier minder groenafval zouden aanbieden en ook nog tuin zouden kunnen verrijken met eigen compost. Een goed plan vond ik en dus staat hij nu al jaren om de hoek van de buitendeur zodat ik ook bij kou en regen makkelijk mijn groenbak erin om kan kiepen. Op de moestuin heb ik er ook een staan.
De compostbak bij huis is behoorlijk vol en omdat de zon schijnt lijkt het me een aardig klusje voor vandaag.
Bij het uitscheppen gebruik ik een oude schep van toen onze kinderen nog klein waren. Hij is op de een of andere manier in de schuur is blijven staan. Vorig jaar ontdekte ik dat hij ideaal is voor het uitscheppen van de compost. Hij maakt het werk heel hanteerbaar. Het luikje waaruit je de compost schept is namelijk niet erg groot.


De compost ziet er prachtig uit. Hij is lekker rul, niet nat en zit vol wormen. Ik vind het grappig dat kleine stukjes eierschil en zaden van de pompoen zichtbaar blijven. Die pompoenzaden lopen in de compost soms gewoon uit. Dat vind ik niet erg want op de tuin verdrogen ze gewoonlijk snel.


Twee grote bakken vol schep ik eruit en dan vindt mijn rug het ook welletjes. Een klein deel gooi ik weer terug bovenop in de compostbak. Met de 'roerstok' die bij het vat hoort mix ik alles en breng ik zuurstof in het geheel. En zo gaat het hele proces weer verder. Wat een rijkdom!

Vorige week heb ik nog een paar pastinaken uit de blubber getrokken. Bij elkaar wegen ze bijna 1900 gram. Ze zien er wat aangetast uit en ik kan ze niet al te lang bewaren dus maak ik een  pan pastinaaksoep


Met een prei, een ui en wat selderijgroen en peterselie uit de vriezer wordt het een mooi wintersoepje.




.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten