vrijdag 8 mei 2015

Heel veel plantjes en.....de bonenkever!

Al heel de winter genieten we regelmatig van de zelfgekweekte droogbonen. Kievitsbonen, witte bonen, boerentenen (ja, deze reuzen witte bonen heten echt zo) en nog soorten die ik niet bij naam ken. Ze zijn heerlijk in allerlei stoofpotjes en ook erg geschikt om humus mee te maken.
Natuurlijk had ik al vaker gelezen dat je droogbonen na het drogen een paar dagen in de vriezer moet leggen om de bonenkever te elimineren. Nog nooit gedaan en nog nooit last gehad van deze kever. Tot nu dus.
Ineens zitten ze in de kievitsbonen. Waar zouden ze wakker van zijn geworden? Maar wakker zijn ze!
En als je dan zo'n doorboorde boon bekijkt is het toch eigenlijk prachtig hoe rond de gaatjes zijn die ze geboord hebben.
Ik kan gerust de schoonheid ervan zien want de schade viel erg mee : )
Toch heb ik de niet aangetaste bonen maar meteen opgemaakt.



Op de vensterbanken staan nog steeds veel plantjes te wachten tot ze groot genoeg zijn en/of de ijsheiligen voorbij zijn.
Komkommers: Market More, hoornkomkommer, en Burpless (wat zouden ze met deze naam bedoelen : ) ?)
Pompoenen: Butternut, Uchiki Kuri, en groene Hokaido
Paprika: Puntpaprika Rosso en de paprika van de AH dus ik weet niet welke soort.
Bloemen: Suzanne met de mooie ogen en Lobelia's

Suzanne met de mooie ogen

 
Lobelia

Komkommers die een beetje veel zon gehad hebben.

Buiten staan de andere planten af te harden. 
Basilicum: groen en rood.
Sugar Snaps: Delikett (de laatste van een overjarig zaad. Ik zaai ze om nieuw zaad te kweken)
Knolvenkel: Fino
Sla: Pluksla en Wonder der vier jaargetijden
Bloemen: Echinacea, dropplant, kaardebollen.
Kerrieplant

De tomaten hebben nu wel stokjes nodig.  Het waait nauwelijks en de zon is niet te fel dus vandaag mogen ze voor het eerst naar buiten. Je moet die tere plantjes immers liever niet aan teveel weergeweld zoals we dat de afgelopen dagen hadden, blootstellen. Het is mooi om te zien hoe snel de planten steviger worden als ze buiten staan.


De bonen zaai ik voor omdat ze op de tuin gewoon opgevreten worden. Op de tuin heb ik al stambonen Nano uitgeplant onder een tunneltje.
Bijna mogen de andere er ook in.

Stokbonen, gele Friese woudbonen en Rijstkorreltje

In de bermen kleurt het langzaamaan wit van de bloeiende schermen van het Fluitekruid. Onderweg naar de tuin geniet ik ervan.


 Fluitekruid

Met Hondsdraf als bodembedekker. Het blad van Hondsdraf  gebruik ik graag als ik me aan brandnetels geprikt heb. Even met wat blaadjes wrijven en de brand is eruit.
Hondsdraf is eetbaar. Op de site van Plukdestad.nl vind je veel informatie over eetbare wilde planten.

Hondsdraf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten