donderdag 14 mei 2015

Verspenen en uitplanten

Met het weer van de laatste dagen groeit bijna alles geweldig. Hoog tijd om te verspenen of  uit te planten.
Eerst maak ik een eigen mengsel potgrond. De zakken potgrond, ook de biologische, uit de winkel bevatten veen wat in verre natuurgebieden afgegraven wordt. Vind ik toch een minder goed idee. Alternatieven zijn echter moeilijk vindbaar en/of erg kostbaar. Wat ik nu gedaan heb is een zak potgrond en een zak compost mengen met blad dat ik afgelopen herfst verzameld heb. Het was de bedoeling dat dit zou composteren tot bladcompost. Dit is niet helemaal gelukt maar ik vind het goed genoeg om door mijn aardemengsel te doen. Op deze manier heb ik geen drie maar slechts één zak potgrond nodig. Toch weer winst.
In een speciekuip kan ik alles lekker door elkaar husselen. En dan aan de slag.


Het wordt altijd een bende en van enige structuur lijkt geen sprake. Toch was er aan het eind van de middag een heleboel ge- of verplant.

De stokbonen groeiden bijna de muurkas uit en ondanks dat de ijsheiligen nog niet voorbij zijn móesten ze gewoon de grond in.
Ze staan nu bij de nieuwe bonenstokken. Leuk, zo'n bruikbaar verjaardagskadootje.


De tuin raakt groener en voller.


Dan zie ik opeens dat de er al groene aardbeien aan de struiken zitten. Hoog tijd om er stro onder te leggen. En zodra ze beginnen te kleuren gaat er een net over anders eten de vogels alles op.
Tussen de bloemen staan nog wat verdwaalde aarbeienplanten. Wat daar aan aardbeien aankomt is voor de vogels.


De aardappelen in de bakken groeien goed. Ik heb al een paar lagen aarde erbij gedaan. Bij de zwarte bak twee keer, en die is nu vol. Bij de blauwe bak heb ik na de foto een derde keer opgehoogd en zo laat ik hem doorgroeien.


Ook alle wilde planten gaan als een speer. De blaartrekkende boterbloem die echt bij het veengebied hoort, bloeit.
Blaartrekkende boterbloem

Duivekervel heeft prachtige bloemen. Ik kan het niet laten om er een paar te laten staan. Maar hou ze in de gaten, het worden enorme planten.

Duivekervel.

Uit de kas haal ik de laatste spitskool. Voor de winter geplant en nu gegeten! Ik vind het maar bijzonder.
Het wordt langzaamaan leeg in de kas. Bijna kunnen de tomaten, paprika's en komkommers erin.


In sauzen en dergelijke gebruik ik graag kruidenzout. Nu blijkt dat je dat supermakkelijk zelf kunt maken.
Een aantal kruiden naar smaak fijnsnijden en met zout mengen. Een paar dagen laten drogen waardoor de smaken van de kruiden intrekken en klaar is je kruidenzout.
Ik gebruikte lavas, peterselie, tijm, oregano, majoraan en een paar blaadjes salie. De hoeveelheden van elk kruid deed ik op gevoel en nu ruikt het vooral sterk naar lavas. Ik zal wel ervaren hoe het smaakt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten