vrijdag 26 juni 2015

Rustig weekje

Afgelopen week regende het af en toe fiks. En doordat de regen vooral de bloemen nogal neergeslagen had moest ik echt wat gaan wegknippen. Al mijn paden waren zo'n beetje onder goudsbloemen en slaapmutsjes verdwenen. En hoe mooi ik ze ook vind, soms moet ik streng zijn. Dus met de fietskar naar de tuin.
Er zit al veel zaad in de planten dus die gaan niet op de composthoop anders zaai ik volgend jaar met mijn compost alleen goudsbloemen en slaapmutsjes.
Het is grof wegtrekken en knippen dus die kar was in no time vol.


De stokbonen zijn flink gegroeid. Ze zwaaien al boven de top van de staken uit.


Ook krijgen ze hun eerste bloemen. In allerlei kleuren, al naar gelang de soort. Maar welke bloem bij welke boon hoort, daar heb ik geen idee van.




Het antiluizenmiddel van knoflook, ui, cayennepeper en groene zeep heb ik gebruikt en ik zie minder luizen op de bonen. Heeft het geholpen of heeft de regen ook meegewerkt? Dat is de vraag.

Bij de tuinbonen is een plant die nu werkelijk helemaal onder de luizen zit. Echt geen lekker gezicht. Mijn mengsel is op en het begint te regenen dus nu heeft bespuiten ook geen zin, het zou er gewoon af regenen. Dan maar een plant opofferen. Zolang ze op deze plant blijven laten ze de rest met rust.....hoop ik.


De olijfkomkommer groeit goed en ik zie een ieniemienie vruchtbeginsel. Zo klein dat het op de foto niet te ontdekken valt.


De capucijnerhaag is erg uit zijn fatsoen gewaaid. Ze geven de komkommers nogal wat schaduw maar ik kan er niets aan recht trekken zonder de planten te beschadigen. Met een touw probeer ik er nog een beetje model in te brengen maar dat is meer voor het idee dan dat het werkelijk iets oplevert.
De capucijners worden overigens wel dikker en dikker. Ik pluk een aardig maaltje, terwijl de regen in mijn nek drupt. Wat een heerlijk buiten gevoel ; )



Ook van de tuinbonen kan ik lekker plukken. En er zijn ook nog twee schattige bolcourgetjes klaar om te oogsten. Wat een rijkdom!

 
Inmiddels ben ik zo nat geregend dat ik het voor gezien moet houden. En dan valt mijn oog op de prachtige eerste bloem van de geschoten groenlof. Net als andijvie is dit duidelijk een familielid van de cichoreifamilie, dat kun je zien aan de bloem. De struik zit nog vol knoppen dus ik kan nog een poos genieten.


En dan thuis opdrogen en een heerlijke maaltijd maken van alle verse ingrediƫnten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten