donderdag 10 september 2015

Mag ik er ook bij?

Mag ik er ook bij?
Toen ik bij het frambozen plukken deze 'gevulde' framboos tegenkwam stelde ik me voor dat het ene lieveheersbeestje dat aan het andere vroeg.
Verbazingwekkend dat ze er allemaal in pasten want de framboos hing nog aan de plant!


Overigens zie ik bijzonder veel lieveheersbeestjes op de tuin. Dat vind ik helemaal goed, al heb ik op dit moment geen last meer van luizen.

Naast frambozen pluk ik nu steeds meer droogbonen. Dit zijn de kievitsbonen. Zo gespikkeld als de buitenkant ziet ook het boontje zelf eruit. Het zijn mooie bonen en erg lekker. Én makkelijk te doppen als ze droog zijn.


Door de vele regen zijn de kleinste wintercourgettes gaan schimmelen. Jammer! De grotere laat ik toch maar even hangen. De schil is nog wat licht en ik denk dat nog een paar dagen zon wel goed voor ze is.


Al een hele poos heb ik niets meer geschreven over de zoete aardappelplant. Nou, die staat er nog steeds. En hij groeit ook. Regelmatig heb ik een scheut compostthee of mest gegeven en verder heb ik er niets aan gedaan. Ik had gedacht dat de plant groter zou worden maar hij ziet er goed uit dus ik laat hem nog maar lekker een poosje doorgroeien. Hij houdt niet van temperaturen onder de 10 ℃, dus het wordt afwachten hoe lang we nog hebben. Ik heb ook nog een plant in een pot staan. Kan ik straks mooi de oogst vergelijken. Als er tenminste sprake is van oogst : )


Waar ik ook lang niets over geschreven heb zijn de paprikaplanten en die heb ik ook echt verwaarloosd. Niet gediefd en zelfs geen stok erbij gezet. Ze hebben het echt maar uit moeten zoeken. Vandaag heb ik ze echter helemaal bijgewerkt. Stokken erbij gezet en alle wilde, op niets uitlopende scheuten eraf geknipt.
En dan zien ze er weer patent uit. Nu het blad voor een deel weg is hoop ik dat ze snel gaan kleuren.


De tomatenplanten lopen op hun eindje. Van deze trostomaat heb ik de laatste tomaatjes geplukt.
Woest gereedschap heb ik erbij liggen. Met zo'n oud koksmes hak en snijd ik heel wat afval klein voor in de compostbak. Waar deze tomatenplant overigens niet in thuishoort. Afval van nachtschadegewassen gaat mee naar huis.


Wat er wel de compostbak in ging is een bak brandnetel-, smeerwortel- en fluitekruidblad. De berm buiten het tuincomplex is een poos geleden gemaaid en nu staat er zo'n mooi jong blad dat ik daarvan wel wat in de compostbak wilde.
Eigenlijk best raar. Heb je zelf geen onkruid van de tuin ga je het ergens anders vandaan halen. Maar in het blad zitten veel mineralen die de tuin goed kan gebruiken, dus dan valt dat rare wel weer mee.


Deze week heb ik eindelijk jam gemaakt van de frambozen en bramen die ik in de vriezer opgespaard had.
Dat was nog een beste pan vol.



En de pan werd nog voller met een bak verse vlierbessen erbij. Het ritsen was wel veel werk. Ook omdat niet alle bessen van een scherm tegelijk rijp zijn en je de onrijpe ertussenuit moet halen. Maar dan heb je ook wat. Tien potjes jam in de voorraad erbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten