donderdag 25 augustus 2016

De zomer vordert.

De afgelopen hete, zonnige dagen hebben de mini paprika's Red Bell goed gedaan. Ze kleuren elke dag roder en roder. En ze zijn zo glad en glanzend dat ze wel van plastic lijken. Ze zouden niet misstaan in het keukentje van een kleuter huishoek op school : ).
De twee meest rode heb ik geplukt maar ik moet bekennen dat ik ze nog niet gegeten heb. Ik hou niet zo van paprika's dus ze zijn voor Ton, die er wel dol op is.



Tussen de tomaten begin ik hier en daar tekenen van phytophtera te zien. De regen van afgelopen maandag was misschien toch iets te vochtig voor de planten. Gelukkig is het nu droog en heet dus ik hoop dat ik met het verwijderen van de eerste aantastingen de verspreiding van deze schimmel in de kiem gesmoord heb.

Ik wil er nog helemaal niets van weten maar de tuin vertelt dat we toch al ver in het zomerseizoen zitten. De zaden beginnen te rijpen.
De papaver heb ik vrij vroeg geplukt. Vorig jaar waren in één dag alle zaaddozen geroofd door de een of andere vogel dus dat wilde ik nu vóór zijn. Misschien was ik nu iets te vroeg met afknippen maar gelukkig zijn ze goed gedroogd en rammelen de zaadjes in de zaaddozen. Er zit een beste hoeveelheid zaadjes in allerlei prachtige tinten in. Ga ik maar eens maanzaadbroodjes bakken.




Om zelf pastinaakzaad te kweken heb ik een paar pastinaken van vorig jaar op de tuin laten staan. Aangezien deze planten tweejarig zijn, bloeien ze het tweede jaar. De uitgebloeide bloemschermen heb ik afgeknipt en laten drogen. Tot slot de zaden losgeschud en ziedaar .... meer dan genoeg voor het volgend moestuinseizoen.


.

De venkel doet het dit jaar niet zo geweldig. Maar eentje zet er nu de sokken in. Hij begint zowaar volume te krijgen al duurt het nog wel even voordat ik hem dik genoeg vind om te oogsten.


De Butternutpompoen blijkt een laatbloeier te zijn. Dit is me voorgaande jaren niet zo opgevallen maar als ik terugdenk dan was dit vorig jaar toch ook het geval. Het is dan wel een latert maar hij gaat als een speer. Binnen een week is de vrucht al zo'n 20cm lang.


Op de hete dagen ga ik lekker vroeg naar de tuin. Heerlijk koel en vochtig is het er dan. En als het zo vroeg is vliegen de bijen nog niet op de frambozen en kan ik deze ongestoord plukken.


gele herfstframboos

Maar het duurt niet lang, dan zijn alle vliegende beestjes wakker en ze hebben duidelijk zin in de nieuwe dag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten