vrijdag 2 september 2016

Watermeloen geoogst.

Afgelopen week was de laatste opname van het moestuinjournaal van IVN waarin de groei van de  AHmoestuintjes werd gevolgd. Alle vier de moestuinders die meededen met deze journaals hielden een watermeloenchallenge en nu was het uur van de waarheid. Al in een eerder blog heb ik laten zien dat het treurig gesteld was met mijn plant en dat is er niet beter op geworden. Ik heb de plant laten staan maar hij is inmiddels helemaal verdord. De watermeloentjes zien er echter nog heel aardig uit. Tijd om ze te testen. Dat kan alleen maar door te proeven. Dus werd de dikste doormidden gesneden. En verhip, de meloen is in zoverre rijp dat er volgroeide pitjes in zitten. Hij is niet roze geworden maar als we hem proeven is hij best zoetig en lekker. Je kunt hem echt wel een soort van 'rijp' noemen. Joepie.....gelukt!



Verder sleep ik emmers met oogst van de tuin. De sperziebonen zijn, dank zij het prachtige weer, gewoon weer gaan bloeien en bonen maken. Ook de komkommerplanten gaan maar door. Wortels, tomaten, courgettes, frambozen, droogbonen, een bos gedroogde lupines en een bakje sojaboontjes, alles gaat mee.


En dan zijn er ook nog twee pompoenen die er echt af moeten. De steel is al tot kurk verdroogd en ze liggen op de grond. Niet de beste plek als het een keer gaat regenen. Het zijn beiden Hokkaido pompoenen en eigenlijk zouden ze allebei groen moeten zijn. Een van de twee planten krijgt echter toch oranje vruchten. Dat krijg je met eigen gekweekt zaad. Je weet niet welke bevruchting er plaats heeft gevonden. Hier was het in ieder geval kruisbestuiving.


Thuis verwerk ik de sojaboontjes meteen. Het zijn er teveel om meteen op te eten dus een deel gaat de vriezer in. Na de hele peulen een minuut of vier gekookt te hebben dop ik ze. De soort heet Edamame Black Pearl en nu de boontjes wat dikker beginnen te worden begint die naam ergens op te lijken. Wat zijn ze prachtig!


De schillen van de boontjes worden wat dikker en dus dubbeldop ik de meesten. Dat gaat heel gemakkelijk want je drukt de boontjes, die heel stevig zijn, zo uit de vliesjes.


Op een droge, zonnige en winderige dag maak ik weer eens kruidenzout. Van de tuin haal ik een enorme bos aan diverse kruiden. Lavas, peterselie, selderij, tijm, kervel, dragon, salie en venkelgroen. Fijnknippen is een werkje waarbij je je niet moet haasten want als ik snel, snel wil gaat mijn hand protesteren. Dus rustig aan, bosje voor bosje die hele berg wegknippen en ondertussen genieten van het buiten zitten. De kruidensnippers meng ik met zout en zet dan de hele plaat in de zon. Af en toe omscheppen waarbij de geuren je tegemoet komen. De tweede dag al was alles droog waarna ik alles gemalen heb.
Voorlopig heb ik een pot 'zomer' in de kast staan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten