donderdag 23 juni 2016

De tweede ronde!

  Ineens is er een omslag op de tuin. De planten van het voorjaar gaan in bloei schieten of vinden het welletjes en dus is het tijd om eens flink te gaan ruimen op de tuin en een nieuwe zaaironde in te luiden. Door de vele regen moet ik dat echter even uitstellen want om nou in de stromende regen te gaan sjouwen met natte planten.....
Gisteren was het droog en toen was het veel, heel veel. Dan komt er zo'n 'help' moment waarop ik niet meer weet hoe ik alle oogsten en grove plantenresten (die niet in het compostvat kunnen), van de tuin krijg. Gelukkig wil Ton dan mijn reddende engel zijn : ) en helpt mee sjouwen.

 
De oerprei begint af te sterven en ik oogst de wortelbolletjes die er uitzien als zilveruitjes. Thuis leg ik ze op het gras in de regen, dan spoelen ze wel schoon.


 Als je die bolletjes van dichtbij bekijkt zie je dat er allemaal kleine bolletjes om de grotere bol heen groeien. Die kunnen na droging weer uitgeplant worden, waarna er vanaf het najaar tot in het voorjaar weer groene preitjes te knippen zijn. Lang niet zo dik als gewone prei maar toch leuk en lekker. Je kunt je voorstellen dat er bij het oogsten al bolletjes loslaten en in de aarde achterblijven. Inmiddels kom ik dus al op allerlei plekken op de tuin oerprei tegen.


De bieten doen het goed met de regen. In geen jaren heb ik ze zo mooi gehad. Vorig jaar was het zaaigoed volgens de verpakking nog geschikt maar in de praktijk viel het tegen. De grond waar ik op kweek, venige zandgrond, is echte 'bietengrond' dus dat was een tegenvaller. Ik ben dan ook extra blij met deze prachtige oogst. Een volgende ronde is al gezaaid. Onder andere bieten met de stoere naam 'bulls blood'. Ik ben heel benieuwd hoe die er uit gaan zien.

bieten Egyptische platronde en kogel

Het loof van de aardappelen hangt ver over de bakken waarin ik ze gepoot heb, en wordt al wat geel. Ik ben bang dat ze, ondanks de ruime afvoergaten, te nat staan. Dus ga ik ze maar omkeren en kijken wat het geworden is. De opbrengst is niet echt gruwelijk groot maar toch leuk om een paar maaltjes eigen aardappelen te hebben. En ik heb weer plaats om zomersoorten zoals chinese kool en venkel te zaaien.


 Had ik dit jaar zo'n mooie teeltlijst gemaakt....ben ik vergeten erop te zetten welke aardappelen ik gepoot heb. Nou ja, als ze maar lekker zijn. Nog een paar dagen drogen en dan zal ik ze proeven.

Naast alle jubelverhalen zijn er ook gewassen die het minder doen. De sugar snaps zijn de soort 'Sprint'. Ze groeien inderdaad snel maar ze zijn ook snel klaar ermee en ook de opbrengst is matig. Of is de kou aan het begin van het seizoen de oorzaak? Het blijft toch altijd koffiedik kijken.
Vandaag heb ik de planten afgeknipt en kleingeknipt in de compostbak gedaan. De wortels van de planten bevatten stikstofbolletjes en die laat ik in de grond als voeding voor het volgende gewas.
Het bedje ligt er weer strak bij en voor de derde keer dit jaar zaai ik Turkse spinazie. De voorgaande keren schoot het meteen in bloei en ik ben benieuwd of het deze keer wel goed gaat. 


Ik scharrel nog wat tussen de aardbeien. Die hebben het met alle regen zwaar te verduren. Ik moet ze na de pluk dan ook meteen schoonmaken en verwerken.
Ik zie dat ook de zwarte bessen beginnen te rijpen. Nog even opsparen in de vriezer en dan ....  Mmmm, zwarte bessen-aardbeienjam maken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten