zaterdag 10 januari 2015

Stormachtig weer.



Vandaag wil ik naar de tuin maar het stormt en regent. Ik word er ongeduldig van, de tuin begint al echt te kriebelen.
Dan maar zaailinten maken. Vooral voor gewassen waarvan het zaad pietepeuterig klein is, zoals worteltjes sla en knolselderij, is dit handig. En het ook nog eens supersimpel.
Je hebt nodig:
  • bloem
  • water
  • een spuitje
  • toiletpapier of krantenpapier in stroken.
Van een paar eetlepels bloem (ik had alleen speltbloem maar dat werkt ook) en wat water maak je een papje. Dun genoeg om met het spuitje op te zuigen en dik genoeg zodat het niet uitloopt.
Ik gebruikte toiletpapier, gewoon gerecycled enkellaags, scheurde stroken van een meter en vouwde ze over de lengte dubbel. Op de smalle strook drupte ik op enkele centimeters afstand, afhankelijk van het soort zaad, een drupje bloempap en op elke druppel een zaadje. Je kan het heel netjes doen met uitmeten maar ik ben meer van het werken op gevoel.
Was de strook vol dan plakte ik de strook dubbel. Door het nog vochtige bloempapje plakt alles mooi dubbel. Bij de verwarming gelegd om te drogen en daarna opgevouwen om klaar te liggen als ik het nodig heb.
Ik maakte ook een paar zaadmatjes. Voorzaaien van met name knolselderij lijkt me zo veel makkelijker. Hoe het werkt zal de tijd leren.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten