maandag 19 januari 2015

Tuinbonen voorzaaien.

Op de zaaikalender zie ik dat het vruchtdag is. Tijd om de tuinbonen voor te zaaien. Ik heb nog niet eerder tuinbonen op de tuin gehad. De smaak heeft me nooit zo aangetrokken. Op het volkstuincomplex zie ik ze echter veel en ze doen het goed. Dus ga ik het toch maar eens met een paar zaden proberen. Het zijn grano violetto's van http://www.zaden-en-zo.nl/.
En als ik toch bezig ben ga ik ook maar wat sugar snaps voorzaaien. De soort: sugar sprint. Ik heb nog wat oude delikett sugar snaps. Die gaan ook in het zaaibakje dat ik al jaren speciaal voor peulen en bonen gebruik. In elk buisje gaat een erwt/boon, water geven kan onderin en een deksel erop om verdamping tegen te gaan. Wanneer de plantjes groot genoeg zijn druk je de bodem door naar boven en kun je de potlooddikke (nou ja, een dikke potlood) plantjes met stevige wortels overplanten.



Een paar jaar geleden heb ik een kippenhok gekregen. Mijn man maakte het van een oud kastje. Ik wilde graag Wyandotte kippen en die werden het dan ook. Ik vind het heel mooie rustige kippen en doordat ik er met verschillende tekening had kon ik ze goed uit elkaar houden. Al snel bleek dat twee kippen voor ons hok en onze tuin genoeg was. Maar ja, als er een dood gaat houd je zo'n zielig alleen kipje over waar je snel een nieuw maatje voor moet zoeken. Afgelopen najaar overleefde er een kip de rui niet en was overgebleven Panic werkelijk in paniek. Bij een boer in de buurt kon ik jonge Barneveldse krielen krijgen. Ook goed! En overmoedig nam ik er twee mee.


 En laten die twee kippen nu fors aan de leg geraken. De Wyandottes hebben nooit bijzonder veel gelegd en zeker niet al in januari. De twee nieuwe dames, Jut en Jul, hebben samen in hun eerste legweek al 10 schattige krieleitjes gelegd. Panic heeft nog geen rode lellen en legt dus nog niet.
 
Daarnaast heb ik in mijn agenda gezet dat ik op 28 of 29 februari naar Driebergen ga, naar het zadenweekend van reclaim the seeds http://reclaimtheseeds.nl/. Daarbij is de Kraaybeekerhof een prachtige plek met tuin en moestuin waar op biologisch dynamische wijze gewerkt wordt. In het bijbehorende restaurant wordt de oogst verwerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten