zondag 29 maart 2015

Lente?

Ondanks de kou heb ik afgelopen week toch een en ander op de tuin gedaan. De capucijners, de tweede lichting sugar snaps en tuinbonen moesten nodig de volle grond in. En als je dan zo buiten bezig bent valt het eigenlijk altijd weer mee met de kou. Ik kwam in ieder geval weer heel tevreden thuis; klusje geklaard!
Ik heb de plantjes in een bedje van compost gezet en voor de zekerheid een net erover gedaan. Je weet het maar nooit met de fazanten en duiven die de weg naar de tuin kennen. Met die kleintjes ernaast is de eerste lichting zichtbaar gegroeid. Ze laten zich door de kou blijkbaar niet kisten.



De bladgewassen in de kas gaan goed en ik neem een eerste handje rucola mee voor bij de lunch. Ik zaai nu ook buiten een rijtje raapstelen en rucola. Die zijn dan oogstbaar als mijn kasgewas op is.



In de kas staan oa een paar spitskolen te overwinteren. Ze beginnen nu dikker te worden.
Net als de heks uit het sprookje van Hans en Grietje voel ik elke week even of de kool al dik genoeg is om te eten.


Toch nog maar even wachten .

Binnen gaat de kieming en groei van diverse bloemen en groenten langzaam door.
Vorig jaar had ik een oreganolavendel plant gekocht. Het zaad heb ik opgevangen en uitgezaaid. Te dik natuurlijk, dus die moeten uitgedund worden. Omdat het zulke kleine zaailingen zijn doe ik dat met een pincet. Werkt perfect! En ik ruik de oreganogeur al.


Er zijn nóg kleinere zaailingen. Die van de lobelia's. Ik ben dol op de bloemen en zaai ze dan ook elk jaar. Maar kleiner zaad dan dat van de lobelia bestaat volgens mij niet. Dat zaai je hoe dan ook te dik. Dus ook hier gebruik ik weer de pincet voor het uitdunwerk.



Als ze wat groter zijn herhaal ik het uitdunnen nog een keer.

Vanmorgen vroeg hoorde ik het voor het eerst dit jaar.....Het 'geknor' van de bruine kikkers. De regen heeft ze wakker gemaakt. Het leven in onze vijver komt langzaamaan weer op gang.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten