zondag 1 maart 2015

Reclaim the seeds en kornoelje

Gisteren was ik in Driebergen op de Kraaybeekerhof, een prachtig landgoedje dat op biologisch dynamische wijze beheerd wordt. Hier was dit jaar het Reclaim the Seeds weekend. Kort gezegd is het een actie om mensen bewust te maken van wat er zich allemaal afspeelt in de wereld van de zaadbedrijven. Zo zijn er bedrijven bezig met patent vragen op zaad. Als hen dit gaat lukken zou het kunnen betekenen dat je alleen nog maar zaad van dit bedrijf mag gebruiken. Kun je nagaan wat een macht dat zou betekenen.
Gelukkig kunnen we nog vrij ruilen en dat werd dan ook met enthousiasme gedaan.
Op het landgoed stonden tafels waar je je meegebrachte zaden kon neerleggen. Naast lekker grutten tussen de zakjes werden er ook heel wat vragen gesteld en tips gegeven. Leuk om op deze manier collega moestuinders te ontmoeten. Mijn meegebrachte zaden van heilige boontjes, jin jang boontjes en puntpaprika wisselden snel van eigenaar.


Hoe leuk is het dan om zelf met totaal onbekende zaden naar huis te gaan. Zo kreeg ik onder andere friese gele woudboontjes, olijfkomkommer en gele bestomaten (heel kleine tomaatjes) en melde.

Terug thuis heb ik op de tuin meteen de melde gezaaid. Dit jaar het eerste gewas dat ik in de volle grond zaaide Eigenlijk is het gewoon een wilde plant maar dat is rucola uiteindelijk ook. Je zou het als vervanger van spinazie kunnen eten. We gaan het zien.
De raapstelen, mizuna en rucola piepen boven de grond.


Het zonnige weer maakt niet alleen sneeuwklokjes en crocussen wakker, ook de kornoelje bloeit. Elk jaar kijk ik hiernaar uit. De groengele bloemetjes geven de struik een gelige gloed. Ik vind ze prachtig. Na de bloei komen er bessen, die ook eetbaar zijn. Ze hebben een lang groeiseizoen want pas na de zomer zijn ze rijp. Van de bessen wordt vooral jam en sap gemaakt, wat ik zelf overigens nog nooit geprobeerd heb.


De zoete aardappel krijgt blaadjes!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten