woensdag 29 juli 2015

Na de storm.

Wat een wind en regen hadden we zaterdag. Gelukkig had ik de kas al dicht gedaan maar ik vind het toch altijd spannend of alles het zal houden. 's Avonds ben ik dan ook even gaan kijken. Behalve dat een en ander verwaaid is en plat ligt, is alles heel gebleven. Zelfs de stokbonen en het pompoenenrek, wat toch echte windvangers zijn, stonden helemaal rechtop. Pfieuw, goed afgelopen. Op het hele tuincomplex zijn her en der planten verwaaid en omgewaaid maar gelukkig was er geen grote schade. Al is het natuurlijk jammer dat je werk en zorg in een dag plat ligt.
 De stokrozen staan inmiddels weer rechtop, aan stokken om hun naam eer aan te doen.



Nu de grond door de vele regen weer eens heerlijk doordrenkt is, ga ik nog wat zaaien en planten. De winterprei krijgt een plekje. Ik schep ze uit het zaaibed (gezaaid eind april) en knip de lange wortels en blad een beetje bij. Een diep gaatje met een schepje compost en dan het plantje erin. Dichtgieten met water en verder niks meer aan doen. De regen spoelt het gat vanzelf verder dicht. Hoe dieper de prei staat, hoe langer het witte deel wordt en daar is het natuurlijk om te doen.
Ik zaai nog wat spitskool op een klein stukje. Als ze opkomen kan ik ze gaan uitplanten. Geen idee of ze nog genoeg tijd hebben om uit te groeien, maar het is het proberen waard.

Het weer blijft bagger dus ga ik wat binnenwerkjes doen. De gedroogde capucijners doppen. De dikste capucijners zal ik gebruiken als zaaigoed voor volgend jaar. Dat zal een experiment worden want het is de vraag of dit wel zal gaan met deze eigen kweek.
Na mijn recente ervaring met de bonenkever heb ik ze toch maar een nachtje in de vriezer gelegd. en daarna nog even uitgelegd om het laatste vocht te laten verdampen.


En als ik toch bezig ben, dan ook maar het gedroogde pastinaakzaad van de schermen geschud. Ook weer zaaigoed voor volgend jaar. Niet alleen regeren is vooruitzien. Tuinieren ook.



Van de tuin heb ik een flinke bos kruiden meegenomen. Lavas, peterselie, bonenkruid, salie en dragon.
Hiermee wil ik nog een keer kruidenzout maken want de vorige keer had ik toch wat weinig kruiden op de hoeveelheid zout gebruikt. Het ruikt wel lekker maar je proeft er niets van.
Deze keer heb ik echt veel lavas en peterselie. Van dragon heb ik maar twee takken. Het is een erg sterk kruid en ik wil niet dat het gaat overheersen. Ik knip de kruiden met de kruidenschaar en meng het met een paar scheppen zout.
Doordat ook in huis de luchtvochtigheid erg hoog is zet ik alles in de oven op 40 °C, en dan regelmatig omscheppen. Elke keer als ik de ovendeur open komt de heerlijke kruidengeur me tegemoet.
Wanneer de kruiden droog en knisperend zijn maal ik alles in de blender.


Onderin de pot zit het restant van mijn eerste poging.Dat is wel even een verschil met de tweede keer.
Ik meng beide door elkaar. Alleen al voor de geur is het helemaal geslaagd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten