zaterdag 8 augustus 2015

Vakantieweek

Afgelopen week zijn we gaan kamperen in Zuid-Limburg. Even terug naar mijn roots. En het klopt nog steeds. 'Wie sjoên os Limburg is....'
Ook daar was het volop oogsttijd. De tarwe werd gemaaid.


Voor we vertrokken was de laatste actie een bezoekje aan de tuin om nog wat groente te oogsten.
Ik ben er zo vroeg dat de hommels nog niet vliegen. Ze zijn in het eerste zonnetje aan het opwarmen.


 De dauw zit nog op de bladeren, het is stil en ik geniet. Waarom zou ik eigenlijk op vakantie gaan?


In de kas zie ik ineens dat de paprika's flink vorm beginnen te krijgen. Dit zijn de puntpaprika's.


De olijfkomkommer groeit enorm, hij bedekt al zo'n beetje het hele hekwerk. De gewone komkommer, die ernaast staat, raakt bijna overwoekerd.


Er zijn heel veel bloemetjes maar olijfkomkommertjes, ho maar.


De wortelen zijn erg slecht opgekomen en van de weinige die er zijn ga ik er nu een paar oogsten om mee te nemen op vakantie. Ze zien er nog best goed uit. En ik moet toch even proeven hoe ze smaken. Nou, ook best.


De eerste vakantiedagen eten we nog van de tuin. Ook op een campinggasje gekookt smaakt alles heerlijk.


Na een heerlijke kampeerweek zijn we weer thuis. Ook weer fijn! Een tuingenoot heeft water gegeven in de kas en mijn courgettes geoogst. Na een week is er veel gebeurd.

De zaaddozen van de blauwmaanzaad papaver zijn bijna allemaal weg. Ik denk dat de muizen en vogels ze ontdekt hebben. Alleen de stelen staan er nog. Een paar kan ik er nog plukken. Genoeg om volgend jaar weer te zaaien. En dan eerder plukken dus. Jammer, geen maanzaadbroodjes dit jaar.


 De sla is gaan schieten. Niet meer zo lekker maar wel mooi.


Ik zie de eerste olijfkomkommertjes! Ik heb gelezen dat je ze heel klein, olijfgroot dus, moet oogsten. Dus deze heb ik maar geplukt en meteen geproefd. Inderdaad smaakt hij naar komkommer maar of ik deze echt lekker vind? Ik vind hem ook best bitter. De vrucht is hol met zaden, nog onrijp, erin en ik heb hem in zijn geheel gegeten. Misschien moet ik de volgende keer toch de zaden eruit halen.


In de kas rammelt het van de komkommers. Veertien! In verschillende maten. Wat is ook alweer het recept voor zoetzure komkommers?



Ook de tomaten zien er prachtig uit. En geen spoortje phytophtera.

 Trostomaten
Millefleurs


De pluk- en verwerktijd is aangebroken!

De uien heb ik voor de vakantie al te drogen gelegd. Ze zijn nog niet helemaal droog maar ik moet ze toch maar eens gaan inspecteren. Voor het geval er beesten of ziektes in zitten en ze elkaar aansteken.
En weer zie ik wat een massa uien ik dit jaar geplant heb. Rode, gele, Egyptische boomuien en bosuitjes. Dan is het nakijken dus ook veel werk ; )
Een enkele ui is aangetast door de uienvlieg. Een aantal zien er twijfelachtig uit, die gaan het eerste de pan in. En de rest kan verder drogen. Fijn, dat het zo'n heerlijk weer is daarvoor.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten