donderdag 13 augustus 2015

Allerlei geknutsel

In de tuin valt op dit moment niet veel te wieden en/of te planten. Het is te droog. Met het uittrekken van plantjes trek je de grond open en kan de droogte nog verder de grond in.
Dat betekent niet dat er niets te doen valt.
Ik oogst grote hoeveelheden tomaten, vooral veel Millefleurs tomaatjes. Ik denk dat er ik er wel tachtig op een schaal had liggen. Ze zijn zo groot als druiven dus dat snackt heerlijk weg. Ik merk dat ze het lekkerst zijn als ik ze echt goed laat doorrijpen, tot ze bijna oranje zijn.


De andere tomaten maak ik nog een keer in. Ik moet me er even toe zetten, het is best even werk. Ik kook de tomaten en draai ze door de passez-vites.


Dan gaat alles weer terug in de pan. Deze keer doe ik er van mijn kruidenzout, basilicum en peterselie bij. Ook laat ik het sap wat inkoken. Dan giet ik het sap in met soda schoongemaakte potjes. Toch maar mooi weer gedaan : )


Op de tuin beginnen de pompoenen goed dik te worden. Ook de butternut pompoen krijgt vruchten. Ik zie dat een paar stelen van de eerste pompoenen al houtig beginnen te worden. Dat betekent dat je ze kunt plukken. Pompoenen horen voor mij bij najaar en winter en daar wil ik nog niet aan denken, dus ik laat ze nog maar even zitten.

 groene Hokkaido

Uchiki Kuri en Butternut

Ik zie meer en meer olijfkomkommertjes. De eerste vond ik niet echt lekker. Die had ik in zijn geheel gegeten. Bij de volgende haalde ik de zaden eruit en dat smaakte best goed. Niet zo sappig als een gewone komkommer maar ik ga maar eens op ontdekkingsreis wat ik ermee kan maken.


Nu het nog droog is haal ik de diverse in het zaad geschoten planten van de tuin. Die kunnen thuis verder drogen.

melde

Ook diverse stamdroogbonen zijn zo geel dat ik ze er maar afhaal.

 Friese gele woudbonen.


Al eerder had ik een bonenplant gezien die er anders uitzag dan de anderen. Het leek me geen sperzieboon dus ik liet hem maar staan. Nu zijn er een paar peulen geel en ik kan mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen. Ik zie een zwart gespikkeld boontje erin zitten. Geen idee welke boon dit is. Wie het weet mag het zeggen.


Ik heb allerlei natuurmaterialen verzameld en met lege wijnkistjes zit ik lekker in de schaduw te prutsen. Een insectenhotel moet het worden. Er gaan toch heel wat houtjes en denneappels in zo'n kistje. Inmiddels hangt het op de tuin.



En voor het IVN zetten Ton en ik een wormenbak in elkaar van http://duurzametuinartikelen.nl/ . Het is een kleine bak die je ook goed in huis neer kunt zetten. Hij zal een plek krijgen in het IVNgebouw. Maar eerst maar eens opstarten en zien dat we de wormen aan het werk zetten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten