zondag 23 augustus 2015

Culinaire verrassing

De olijfkomkommers heb ik nu in allerlei groottes geproefd. Volgens 'het boekje' moet je ze eten als ze olijfgroot zijn. Ik vind ze dan bitter, niet lekker dus. Maar als ik ze wat groter laat worden en de zaden eruit haal dan zijn ze heel smakelijk. Een beetje gek smaken ze wel, omdat ze geen sappige binnenkant hebben zoals echte komkommers.
Maar doordat je ze uitholt krijg je leuke schuitjes die je kunt vullen. In dit geval had ik gehakt in huis dat ik aanmaakte met een gesnipperd uitje en kruiden. De uitgeholde olijfkomkommers heb ik ermee gevuld en een kwartiertje in de oven gezet op 175 ℃. En wauw, wat zag dat er goed uit en het smaakte ook nog eens heel lekker.




Aan het begin van de week was er veel regen. De regentonnen op de tuin waren dan ook weer vol tot aan het randje. Fijn voor de tomaten en komkommers in de kas.


Die tomaten en komkommers gaan trouwens nog steeds als een speer. Ik heb al weer een paar keer tomatensap/-soep ingemaakt. Met de reuze Coeur de Boeuf tomaten is het niet moeilijk om wat potjes vol te krijgen. De tomaat op de foto is wel de grootste die erbij was.


Alle rijke oogsten nodigen ook op het volkstuincomplex uit tot onderling delen. We proeven elkaars tomaten en als het een lekkere is wordt-ie meegenomen om thuis de zaden van te oogsten. En omdat smaken verschillen krijgen we steeds meer verschillende rassen op de tuin.

Komkommers oogst ik zowat per emmer. Aan zoetzuur maken ben ik nog niet toegekomen. We eten ze zo of als salade en de rest deel ik uit. Gelukkig zijn er veel mensen die van komkommer houden : )


Met alle nattigheid heb ik toch maar de eerste pompoenen geplukt. Ze lagen op de grond en dan is de kans op rotten wel aanwezig. Nu vind ik het nog geen weer om iets met pompoen te eten maar ik verheug me al op de eerste pompoensoep in de herfst.


Ook van de wintercourgettes, Table Gold, heb ik er eentje geoogst. Ik weet niet of ik daar goed aan deed of dat ik had moeten wachten tot de steel verdroogd zou zijn, maar hij leek me anders te groot worden. Er zitten nog meer kleine courgetjes aan en ik zal eens bekijken of ik die er langer aan laat zitten. Een gewone courgette  moet je na een paar dagen toch echt wel opeten. Maar eens zien hoe deze zich houdt. Ik vind de vruchten een hele mooie vorm hebben. Als grote eikels. Het zijn dan ook planten van het Acorntype.


Het wordt meer en meer nazomer. De palmkoolplanten hebben wat last van koolgalmug en gaan dan rotten. Ik heb, zodra ik ook maar iets van van aantasting zag, de betreffende plant meteen eruit gehaald en afgevoerd en nu lijkt het erop dat er geen nieuwe slachtoffers meer vallen. De boerenkoolplanten doen het goed, wel onder gaas tegen vraat van vogels en konijnen.


 Knolselderij begint te 'dikken'.


En pastinaak staat welig in blad. Hoe de pastinaken eruit zien is nog een verrassing.


Alle regen gaf ook het straatjesgras weer een oppepper. De paden staan weer vol ermee. Bij droog weer heb ik ze daarom nog maar een keer onderhanden genomen. En daarna niet meer erover lopen dan kan de grond goed drogen.



Op een zonnige,winderige dag heb ik de uien nogmaals nagekeken. Al enkele jaren had ik koprot erin. Dan hou je van elke ui maar een halve over omdat de top van de ui, zoals de naam al aangeeft, rot is. En dat is maar het begin. Na verloop van tijd kun je de hele ui weggooien.
Bij het nakijken bleek ook dit jaar de schimmel al aanwezig. Dus heb ik de uien deels gestript en lekker te drogen gelegd. Hopelijk is dit voldoende om ze goed te houden.


En vanavond eten we sperziebonen. Die planten gaan maar door met nieuwe bloemetjes maken. Ik kan ze dan moeilijk eruit halen, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten